A tavaly áprilisban bevezetett, majd idén májusban enyhített inzulinrendelettel kapcsolatban a Társaság A Szabadságjogokért először az ombudsmanhoz fordult, majd 22 egyéni beadvánnyal is élt az Alkotmánybíróságnál. Az AB most hozott döntést, mely szerint az inzulinrendelet jelenlegi formája nem ütközik Alaptörvénybe, így változtatás nem várható. A TASZ jelenti.
A tavaly áprilisban bevezetett inzulinrendelet legfőbb pontja, hogy a modernebb, ún. analóg inzulinok támogatási rendszerét megváltoztatta, és a 100%-os támogatást a beteg HbA1c értékéhez kötötte. A HbA1c a klinikumban használt, átlagos anyagcsere- és vércukorérték mutató, mely objektivitásáról hosszas viták olvashatók netszerte.
A TASZ az inzulinrendeletet diszkriminatívnak ítélte, ezért elsőként felkereste az ombudsmant, aki szintén alapjog-sértőnek értékelte a rendeletet, és nem sokkal annak hatályba lépése után az Alkotmánybírósághoz fordult. Továbbá, hogy az Alkotmánybíróság mielőbbi döntését siettesse, a TASZ 22 cukorbeteg képviseletében 2012 decemberében alkotmányjogi panaszt is benyújtott a taláros testületnek.
Időközben, idén májusban a rendelet módosult: hatálya alól kikerültek az 1-es típusú cukorbetegek, a 2-es típusú cukorbetegek esetén pedig enyhítettek a figyelembe veendő HbAc1 mérések számában.
Az AB egyesítette az ombudsmani beadványt, valamint az alkotmányjogi panaszt, és a rendelet jelenlegi formáját egy eljárásban tárgyalta. Döntés most született: az AB a beadványokat egyértelműen elutasította, megítélésük szerint az inzulinrendelet jelenlegi formája nem ütközik Alaptörvénybe. A TASZ jelenti:
"A minisztérium május 1-jétől hatályba lépett rendeletével valamelyest finomított ugyan az analóg inzulinkészítmények támogatásának rendszerén, az alapkoncepció azonban maradt: továbbra is kemény feltételekhez kötik a gyógyszer 100 százalékos állami támogatását. Bár az 1-es típusú diabéteszben szenvedők és a tizennyolc éven aluliak már mentesülnek a meghatározott célérték, a 8% alatti HbA1c érték (a hosszú távú szénhidrát-anyagcsere mutatója) teljesítésétől (melyet korábban a teljes támogatás feltételéül szabtak), és a 2-es típusú diabéteszben szenvedők is kaptak egy „hibalehetőséget” a célérték teljesítésére, a szabályozás álláspontunk szerint továbbra is diszkriminatív. A kiválasztott mérőszám nem tekinthető objektívnek, mivel alakulása nagyban függ az egyéni élethelyzettől, és a kívánatostól való eltérést sokszor nem a beteg fegyelmezetlensége okozza. A TASZ álláspontja az, hogy a májusi módosítás nem oldotta meg a helyzetet, és mivel a cukorbetegek többsége a 2-es típusba tartozik, a rászorulók zöme továbbra is kiszolgáltatott marad. [...]
Az AB határozatához Dr. Kiss László alkotmánybíró különvéleményt csatolt: eszerint megállapítható a diszkrimináció sérelme, és egyetért azon kifogásunkkal is, hogy mérlegelési lehetőséget nem engedve határozták meg a 8%-os értéket. Véleménye azon aggályunkat is alátámaszthatja, hogy a gazdasági szempontok alapján történő különbségtétel alkotmányjogilag nem tolerálható.
A TASZ továbbra is jogsértőnek tartja a szabályozást, az Alkotmánybíróság véleményével nem ért egyet, ezért megfontoljuk, hogy az Emberi Jogok Európai Bíróságához fordulunk."
A TASZ részletes véleménye a döntésről itt olvasható, míg az AB döntésének teljes szövege itt található.