Cukkerberg

Stigmák

2024. február 14. - szabari.betti

istockphoto-1470580225-612x612.jpg

Nem ismerek túl sok olyan diabéteszes embert, aki ne tapasztalt volna már megbélyegzést. Húsz évnyi cukorbeteg életem során minden irányból érkezett ilyen: a médiából, az egészségügyi dolgozóktól, a munkatársaktól, sőt a családtól és a barátoktól is. Ennek az az oka, hogy a diabéteszes közösségeken kívüli embereknek gyakran vannak prekoncepcióik arról, hogy miről is szól a cukorbetegség, és sok ilyen elképzelés téves, túlzó, és sokszor sértő is. De a stigmák nem csak a közösségen kívülről származnak. Valójában egyes diabéteszesek számára a megbélyegzés legkárosabb és legbántóbb tapasztalatai valójában más cukorbeteg emberektől érkeznek.

Bár ez kihívást jelentő igazság, amellyel szembe kell nézni, tagadhatatlan, hogy a saját közösségeinken belül is gyakran előfordul a megbélyegzés. Ennek bizonyos szinten én is a részese voltam. Emlékszem, volt idő, amikor azt gondoltam, hogy az 1-es típusú cukorbetegség súlyosabb, összetettebb és kevésbé "megérdemelt". Gyakran mondogattam az embereknek, hogy az én diabéteszem és a 2-es típus közötti különbség abban az egyszerű tényben rejlik, hogy semmit sem tettem, hogy ez kialakuljon nálam. Amikor a cukorbetegséget valamilyen rosszindulatú megjegyzéssel közelítik meg a médiában – például amikor egy humorista tréfálkozik vele, vagy amikor egy főzőműsor házigazdája úgy beszél egy édességről, hogy „ettől biztos cukorbeteg leszek", vagy egy műsorvezető kijelenti, hogy "maga a cukor okozza a diabéteszt”, akkor gyakran hasonlóan reagál sok 1-es típusú érintett. Sokan közülük megnyugtatják magukat azzal, hogy nem az ő cukorbetegségükről beszélnek ilyen megbélyegző módon.

De van ezzel egy-két probléma.

Kezdjük azzal, hogy ez helytelen. Akár 1-es, akár 2-es típusú cukorbetegségről van szó, a diabéteszes viccek minden cukorbeteg személy számára károsak. A cukor pedig önmagában senkinek nem okoz diabéteszt – semmilyen típust. Azon túlmenően, hogy ez az állítás tévedés, súlyosan megbélyegzi a 2-es típusú cukorbetegeket. Táplálja azt a hiedelmet, hogy a 2-es típusú diabéteszt egyedül az étrend és a túlevés okozza, és legtöbbször ezek a tévhitek a stigmatizáló megjegyzések és viselkedés alapjai. Nem kell az egyik típusú cukorbetegséget "a busz elé dobni", hogy eloszlassuk a másik típussal kapcsolatos mítoszokat. Tehát mi kellett ahhoz, hogy megváltozzon a 2-es típusú diabétesszel kapcsolatos hozzáállásom? Elkezdtem beszélgetni velük. Hallottam a történeteiket, és megértettem, milyen bántó volt a saját viselkedésem. Megértettem, hogy a cukorbetegséggel kapcsolatos érzéseink mennyire hasonlóak. Mindannyian nehéznek találjuk időnként ezt az életet. Mindannyian ezen állapot számtalan kihívásával és frusztrációjával küzdünk. Senki sem akar semmilyen típusú diabéteszt. Úgy gondolom, hogy van egy dolog, amiben mindannyian egyetértünk: a cukorbetegséggel kapcsolatos megbélyegzés mindannyiunknak fáj.

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr9217982454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása