Cukkerberg

Maminti a folyadékpótlásról

2021. augusztus 16. - egyszerelunk

Új szerzőnk Èva Ágnes Pistyur-Kocsis, alias Maminti Tündér (paper wings), aki a napokban teljesítette A Kör 151km/7100m+ kihívását a Börzsönyben! Amikor Maminti alig tíz évvel ezelőtt várandós lett, +25 kg súlyfelesleggel küzdött. Aztán kiderült a terhességi cukorbetegség is. Mostantól az alapítvány felületein, keddenként olvashatjátok a motivációs tanácsait, írásait!

folyade_k1.jpeg

Nem tagadom, eredetileg valami könnyed, nyári kis limonádéval szerettem volna indítani a „Sportos Keddeket”. De ezután a hétvége után úgy éreztem, hogy változtatok a terven és egy olyan témát hozok, amit nem lehet eléggé hangsúlyozni és ismételni, főleg akkor, ha sport is bekerül a képbe! Nem is lehet ez más, mint a folyadék- (és ásványi sók) pótlása testmozgás közben.

És itt most nem okoskodni fogok, hogy mit és hogy kell csinálni, csak elmesélem az elmúlt két nap tapasztalatait, hogy tanulj belőle.

Millióan leírták már és ezer cikkben olvashattuk, hogy hány liter (alkoholmentes!) folyadékot igyunk meg egy teljesen átlagos nap során (Egy felnőtt szervezetének egyébként napi 2-2,5 literre van szüksége még akkor is, ha nem sportol vagy nem végez fizikai munkát a nap folyamán (Te megiszol ennyit egy nap?), hogy vizet vagy ne vizet, hogy jéghidegen vagy langyosan, esetleg forrón.

Tudjuk, hogy izzadunk, hogy még a kilégzés párája is folyadékveszteséget okoz. Tudjuk, hogy nem mindegy, hogy hány éves vagy, hány kiló, milyen az edzettségi állapotod. Az edzés közbeni megfelelő folyadékpótlás meghatározásához ezeken túl figyelembe kell venni, hogy egy árnyas erdőben lazán kocogsz, vagy a gáton futsz a napsütésben kemény résztávokat. És ezeket a tényezőket nem szabad félvállról venni!

Sokan, sokszor elmondták már és tudom is…de persze én is azt hittem, hogy „mindent” tudok az edzés közbeni folyadékpótlásról, hiszen futottam én már minden évszak minden időjárásában egészen rövid edzésektől az ultrákig. Futottam aszfalton és terepen. Nyílt vidéken és sűrű erdőben.

Ráadásul igazán imádom a meleget (30 fok alatt már szinte fázom :D ) és valahogy általában nem visel meg a forróság, szeretem ha perzsel a nap, izzik az aszfalt. És a sok kint töltött edzésóra miatt hozzá is vagyok szokva ezekhez a körülményekhez. Nem lehet azt mondani, hogy kezdő vagyok ebben a témában.

Tényleg azt hittem, hogy nálam a tudás és már mindent láttam, mindenre felkészültem.

El is indultam szombaton egy Velencei-tó körre, 11:36-kor a 38 fokban. Ami egyébként nálam nem szokatlan.

Szépen kiszámoltam, hogy az elmúlt hetekben milyen tempóval futottam a félmaratonokat (síkon is és terepen is), és akkor mennyi folyadékot ittam közben. Erre rászámoltam egy „kicsit”, mert az út hosszabb, a bringaúton pedig nem sok árnyékra számítottam.

Általánosságban elmondható, hogy meleg idő esetén, sportolás közben óránként 5-7dl folyadékbevitel az ajánlott, kis kortyokban elfogyasztva.

Pákozdról indultam az óramutató járásával megegyezően a nem egész 30km-es karikára. Úgy terveztem, hogy a magammal vitt folyadék elég lesz a laza edzéshez. Nem is készültem igazán vízvételi helyekkel annyira biztos voltam a dolgomban.

De már 12km-nél a Velencei-tó egyik szabadstrandján álltam ruhástól a zuhany alatt és hűtöttem a testem, töltöttem újra a teljesen kifogyott kulacsaim. Agárdon és Gárdonyban is letértem az útról, hogy a vasútállomáson lévő kutaknál megmosakodjak, bevizezzem a felsőm, a hajam és természetesen vizet töltsek. A déli parton többször is meg kellett állnom, ha találtam egy kis árnyékot.

Végül, ugyan sokkal lassabban, mint terveztem, de visszaértem Pákozdra…

…és a gondosan megtervezett 1,5 liter helyett 6 litert ittam és 3 sótablettát vettem be hozzá.

...
Vasárnap pedig egy terepfutó verseny lebonyolításában segédkeztem a Velencei-hegységben. És láttam teljesen elfehéredett arcú futókat a célban. Láttam olyan – sok-sok év tapasztalattal rendelkező – versenyzőt, akit mentő vitt el…Hogy miért is írtam ezt le?

Mert szeretném, hogy tanulj belőle és ha nyáron a hőségben sportolni mész:

  • legyél fokozatos, vagy rövidítsd le az edzést ha túl kockázatosnak érzed
  • ne várd feltétlenül azt az eredményt, amit egy hűvösebb őszi reggelen tudsz kihozni
    magadból
  • mindig tartsd szem előtt a határaid
  • ne várd meg amíg szomjas leszel, folyamatosan igyál
  • sose bízd el magad, hogy „te majd azt tudod”
  • mindig tervezz jobban, alaposabban, körültekintőbben, ha a frissítésedről van szó
  • mindig legyen „vészhelyzeti terved”, ha valami mégsem úgy sikerülne, ahogy tervezted
  • mindig legyen feltöltve a telefonod, hogy baj esetén segítséget / fuvart tudj hívni. Nem
    szégyen segítséget kérni!
  • tájékozódj előre, hogy hol tudsz vizet vételezni (ajánlom a www.kozkutak.hu weboldalt) vagy
    legyen nálad pénz, ha be kell térni egy boltba
  • ha olyan sport órád van (de létezik ilyen telefonos applikáció is) állítsd be rajta a vészhelyzeti
    értesítés küldést
  • edzés előtt és után is igyál bőségesen

És vigyázz magadra! Az egészséged és annak megőrzése legyen a cél!

folyade_k2.jpeg

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr1116662120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása