Hiperrealisztikus kampány-mesefilm jelent meg nemrégiben a cukros üdítőitalok - konkrétan a kóla - ellen. A cél a tudatos fogyasztás elősegítése, illetve az ahhoz vezető gondolkodási folyamat elindítása - mondja a kampány egyik koordinátora.
A film elején a jegesmacicsalád gondtalanul szürcsölgeti a kólát a lemenő nap fényében, felidézve ezzel a kólareklámok mindent elsöprő boldogság-hangulatát, majd a kedves kis rajzfilm hirtelen átcsap horrorba: a túlzott kólafogyasztás miatt túlsúlyos maci hátán szétszakad a bőr (mármint a bunda), az időközben kövérré vált kismaci beszorul a lékbe, papamaci cukorbeteg lesz és impotens, kislánymacinak hullani kezd a foga, majd a kisfilm legbrutálisabb pillanataiban egy fehér róka láncfűrésszel levágja papamaci pirosan izzó, gyulladt lábát. Heppiendes megoldásként a film végén a jegesmacik az összes kólát összcsaládilag kiöntik a tengerbe.
A kisfilm az amerikai Center for Science in the Public Interest kampányfilmje és célja felhívni a figyelmet a cukros üdítőitalok - konkrétan a Coca-Cola - káros hatásaira, főleg az így elfogyasztott rengeteg "láthatatlan" kalóriára, a túlzott fogyasztás miatti elhízásra és annak komoly következményeire, pl a cukorbetegségre.
Bár a figyelemfelhívó szándékkal mélyen egyetértek, vegyes érzések ébredtek bennem. A láblevágós résznél felfordult a gyomrom és felháborodtam, mert eszembe jutottak azok a cukorbetegek, akiknek tényleg amputálni kellett a lábukat. Ezt a valós és nagyon kemény élethelyzetet pedig amolyan "Happy tree friends" jellegű animációban viszontlátni nem volt kellemes, megkockáztatom, felháborító. Arról nem is beszélve, vajon kellően érezhető-e egy animációs mesefilm által a probléma valós súlya, magára ismer-e a kisfilm macijában egy átlag felnőtt üdítőital-fogyasztó? Merem remélni ugyanis, hogy nem a gyerekeket akarták célozni ezzel a modern Varjúdombi horromesével.
A dolog érdekessége - írja a Kreatív -, hogy a Crispin Porter + Bogusky a Coca-Cola egyik ügynöksége, és rengeteg szpotot készítettek már az üdítőgyártónak. Alex Bogusky reklámgurunak már volt korábban furcsa lépése: egy volt cége a Burger Kingnek is dolgozott korábban, a szakember később mégis előrukkolt egy könyvvel, amelyben a gyorséttermek társadalomra káros hatásait elemzi. "Bogusky néhány éve azért hagyta ott a reklámszakmát, mert elege lett, nemrég pedig egy olyan kis ügynökség élén tért vissza, amely kis amerikai márkák, cégek kampányait készíti félig-meddig karitatív alapon" - derül ki a Kreatív cikkből.
Felháborodás ide vagy oda, a tények magukért beszélnek. A rendszeres üdítőital-fogyasztás 60%-kal növeli a gyermekkori elhízás kockázatát és 25%-kal a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának valószínűségét. Az üdítőitalokban általában semmilyen más hasznosítható tápanyag nincs, csak csupasz cukor, csupasz kalória, amit a szervezet rendkívül hatékonyan raktároz el hájként. A nem baleset következtében szükséges amputációk 60%-a cukorbetegség miatt történik, melyek nagy része megelőzhető lett volna kellő odafigyeléssel és a vércukoranyagcsere rendben tartásával. Ésatöbbi, sorolják a tényeket az oldalon. Hogy itthon hogy állunk? Lassan minden második felnőtt túlsúlyos, miközben a gyermekkori elhízás is vírusszerűen terjed, ahogy a gyermekkori 2-es típusú cukorbetegség is.
Van helye a figyelemfelhívásnak.