Cukkerberg

Depresszió és mentális egészség

2021. augusztus 08. - szabari.betti

how-to-deal-with-depression-and-diabetes.jpg

A depresszió egy nagyon is valóságos állapot, és egyre gyakoribb a népesség körében: körülbelül minden negyedik ember tapasztal depressziót a felnőtt élete során. Azoknál az embereknél, akik diabétesszel élnek együtt, ez a szám még magasabb. A témában végzett különböző kutatások azt az eredményt mutatták, hogy a cukorbetegek kb. 50%-ánál alakulnak ki olyan mentális betegségek, mint a depresszió vagy a szorongás. Ilyen esetekben sokszor magát a diabéteszt is jóval nehezebb megfelelően kezelni.

Mi az a depresszió? A depresszió nem csupán rossz hangulat, hanem súlyos betegség. A depressziós emberek sokszor a napi teendőket is nehezen tudják elvégezni, nehezen funkcionálnak. A depressziónak komoly következményei lehetnek a testi és lelki egészségre nézve egyaránt.

Kapcsolat a cukorbetegség és a depresszió között. A kutatások azt mutatják, hogy a cukorbetegség több mint kétszeresére növeli a depresszió kialakulásának kockázatát. A depresszió növelheti a cukorbetegség szövődményeinek kialakulásának valószínűségét, hiszen ilyen esetekben magát a diabéteszt is jóval komplikáltabb megfelelően menedzselni. A depressziós emberek nehezebben tudják kezelni a mindennapi feladatokat, problémásabb a rendszeres vércukorszint ellenőrzés, a gyógyszeres és inzulinos kezelés betartása, a diéta követése, valamint a rendszeres fizikai aktivitás. Ez alapján elmondható, hogy a depresszió nagyon könnyen a cukorbetegség elhanyagolásához vezethet.

Érzések és viselkedés. Egy személy depressziós lehet, ha több, mint két hétig:

  • legtöbbször szomorúnak, lehangoltnak vagy nyomorultnak érzi magát VAGY
  • elvesztette érdeklődését a szokásos tevékenységei iránt, nem talál bennük örömöt
  • az alábbi négy kategória közül legalább háromban tapasztalt tüneteket:

Viselkedés

  • nem jár el szórakozni
  • nem végzi el megfelelően a munkahelyi feladatokat
  • kevésbé tartja a kapcsolatot a családdal és a barátokkal
  • alkoholhoz, nyugtatókhoz nyúl
  • képtelen koncentrálni

Gondolatok

  • "kudarc vagyok"
  • "az én hibám"
  • "soha semmi jó nem történik velem"
  • "értéktelen vagyok"
  • „az életet nem érdemes élni”

Érzések

  • túlterhelt
  • ingerlékeny
  • frusztrált
  • boldogtalan
  • határozatlan
  • csalódott
  • nyomorult
  • szomorú

Fizikai tünetek

  • állandó fáradtság
  • betegségek
  • fej- és izomfájdalmak
  • alvászavar
  • rossz étvágy/fogyás

Kezelés. A depresszió, mint a legtöbb betegség, kezelhető. A helyes kezelés feloldhatja a depressziót és javíthatja a cukorbetegség menedzselését is. A cukorbetegség helyes kezelése sokszor segít csökkenteni a depresszió kockázatát. A leghatékonyabb kezelések kombinálják a pszichológiai és az orvosi ellátást. A támogatás létfontosságú, és számos forrásból származhat, például barátokból, családból, közösségi csoportokból.

Segíts magadon. Ha azt gyanítod, hogy depressziód van, vedd kézbe az egészséged.

  • Menj orvoshoz vagy más egészségügyi szakemberhez
  • Kapcsolódj be társadalmi tevékenységekbe
  • Rendszeresen sportolj
  • Egészségesen táplálkozz
  • Az egészséges testsúlyt érd el, és tartsd is fenn
  • Az alkoholfogyasztás korlátozd
  • Kérj segítséget és támogatást a családtól és a barátoktól
forrás: https://www.diabetesaustralia.com.au/living-with-diabetes/preventing-complications/depression-and-mental-health/

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr4016654202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása