Cukkerberg

"Normál vagy light, nem mindegy?"

2013. június 04. - kiskatka

"Normál vagy light Cola, nem mindegy? Fogyózol?" - kérdezte tőlem tegnap a pincér, miután másodszorra mentem vissza pulthoz kicserélni az eredetileg light Cola-ként kikért, de normál változatként megkapott italt. Nem, egyáltalán nem mindegy.

Clipboard01_11.jpg

Fotó

Valójában nem ez az első eset, hogy nem light Cola-t kapok. Mert elfelejtik, hogy ezt kértem, vagy mert felülbírálják, mivel nem tartják fontosnak a kettő közötti különbséget.

Ha nem lennék cukorbeteg, tényleg nem tudnám megmondani, melyik a kevésbé rossz. Cukorbetegként viszont a kettő közti különbség a normál vércukor és az extrém magas, 20-as vércukor. Amit aztán egész éjszaka nyomtam volna fokozatosan lefelé, hogy reggelre jó értékem legyen, de ne induljon be somogyi délutánra a túl gyors csökkentéstől.

"Cukorbeteg vagyok, ezért fontos, hogy light legyen." - mondtam és közben figyeltem a kezét, hogy azt kapom, amit szeretnék. "Melegszendvicset kérsz? Azt szabad? Meg bort, azt szabad?! Meg torta, he?" - feleleték a villámok a tekintetéből.

A melegszendvicset elfeleztük, mert tényleg nagy volt. De nagyon kellett a száraz fehérbor mellé, mivel ez az italtípus szinte azonnal elkezdni lefelé húzni a vércukraimat. A torta pedig szülinapi torta volt, nem az enyém, de diabetikus. Mert a barátaim újabban csak így készítenek sütit. A Cola-ról pedig nagyon jól tudom, hogy a rendszeres fogyasztása nem jó ötlet, de nagyon megkívántam, mert az Ultrabalaton futóverseny után még nem sikerült regenerálódnom, vágytam a folyadékra, az édes ízre.

Mindez átfutott az agyamon a pillanat törtrésze alatt és elgondolkodtam: aki nem cukorbeteg, annak megy bármilyen ehhez hasonló program a fejében, mikor eszik vagy mozog? Tisztában van egyáltalán azzal, mit eszik? Tudja-e, hogy egy pohár Cola hogy nyomja fel a vércukrát, ergo mennyire kell dolgoznia a szervezetének? Vagy milyen ég és föld különbség van egy porcukrozott, leveles péksütemény és a rozskenyér között? Hogy mennyi zsírt és cukrot visz be egy szimpla ketchupos sültkrumplival, vagy a sietve bekapkodott sütikkel, csokikkal, édességekkel? De elszakadok az ételektől: az is nagyon jó lenne, ha mindenki magán tudná megtapasztalni, milyen nagyon sokat jelent az inzulinhatékonyság szempontjából csak 30 perc séta naponta, vagy 1 óra mozgás kétnaponta! Egy egészen más világ, az inzulin hirtelen úgy kezd működni, mint az álom!

Tudjuk, értjük, érezzük a saját bőrünkön mindezt, mert cukorbetegek vagyunk. Hogyan lehetne ezt a tudatosságot átadni azoknak, akik (még) nem cukorbetegek...?

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr295343252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Physim31419 2013.06.05. 14:36:17

@wmiki:
Miért kell méz cukorbetegnek?

zZz 2013.06.05. 14:39:34

@Dilis Csávó: sportolni kéne. De valami olyasmit, ami izomtömeget növel, szóval kardioedzés max. kezdeti fogyásként (érdemes hozzáértő orvossal konzultálni).

Az izomzat kiépítése és fenntartása rengeteg energiát felemészt, számos más előnye mellett, hátrány nélkül. Max. annyi hátránya van, hogy fáradtságos munka kiépíteni. Érdemes inkább erre koncentrálni, mint magára a fogyásra, mert utóbbi becsapó lehet: a fogyás közben az izmaidat is lebontod, ezáltal csökken az általuk felemésztett energia (kalória), nagyobb teher hárul az Ízületeidre, így azok idővel ízületi problémákhoz vezethetnek, valamint úgy általában lelassul az anyagcseréd (könnyebben hízol).

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.06.05. 14:40:01

@Physim31419: nem kell, de ha már cukros löttyöt iszik, víz helyett, akkor inkább azt válassza

zZz 2013.06.05. 14:41:47

@DarthVader: vagy mérgező, vagy nem. Nem ez lenne az első eset, hogy kártékony mesterséges anyagot biztonságosként állítanak be, mily' meglepő, anyagi érdekek miatt.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 14:42:58

@De gustibusaut bene, aut nihil: ezen felesleges poénkodni. Én is cukros vagyok, de egy pohár cukros kólától (amit egyébként már eleve alig bírok meginni, annyira átszoktam a light-ra) úgy saccolom, max. 10-12-ig megy fel a cukrom, szemben a poszt írójának 20-asával...

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 14:43:49

@Physim31419: ezt a trollt inkább ignoráld! Ekkora barmot még nem hordott a Föld a hátán.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 14:44:55

@Jokerpofa: és? Ez feljogosítja a tetvet, hogy mást vigyen ki, mint amit rendeltek, plusz beszólogasson?

vasgyuszi 2013.06.05. 14:46:52

@DarthVader: "...150 kilós barátunknak meg üzenem, hogy 10-15 év múlva meg fog lepődni :)
(46 éves ismerősöm ugyan csak 130, de most megy csipőprotézis beültetésre. ) ..."

Már nem 150, de ez nem derült ki a kommentembol.
Viszont miért megy az ismi csípotcseréltetni? Elkopott, vagy mi?

Az összeképbe bele tartozik, hogy ülomunkát végzek és mivel szabadok a kezeim, nagy a csábítás, hogy egész nap nassoljak. Pénz van, választék van, ido van, szóval kísértés is. Akaratgyenge meg vagyok.

Úgy voltam, vele, hogy a hosszú évek alatt elvégzett guggolásmennyiség megedzette a csípajemet, azzal + 40-50 kilóval, amit cipel(tem)ek már majdcsak elbír. Gyakorlatilag el is bír, csak térfogati gondok voltak és horkolni is kezdtem. A nehézlégzésrol már nem is beszélve. Ekkor (155kg) gondoltam, hogy ez a szervezet nincsen többre méretezve, elmentem a falig (hogy klasszikusokkal operáljak) és azóta onnan jövögetek visszafelé.

Szóval mi van a csípovel?

vasgyuszi 2013.06.05. 14:54:55

@Dilis Csávó: "...En is jo egeszsegnek orvendek, pedig kover vagyok (110 kilo, 176 centihez),..."

Gratula, én is 176 centi vagyok, de a 110-hez még fogynom kell. Hát nem tudom mennyit izomkodsz, de nekem a 110 már nem kifejezett kövérség. Mondjuk 150 kilósan saccoltak olyan 120-ra és nem akarták elhinni, hogy tényleg annyi vagyok, amennyi. Vastag a csontozatom :)))
Hosszabb távon én valamilyen 100 kg körüli testtömeget vízionálok magamnak. 97 kilósan már látszódtak a gumók a hasamon. Na az volt életem formája (ráadásul pont 1997-ben), elotte/utána kövérség ;)

genyamagyar 2013.06.05. 15:03:56

Marhaság ez a cukormizéria! Cukrot mindig is evett az emberiség, szüksége is van rá. A lightos üdítők meg szintetikus édesítőszerrel vannak tele - pl. fenilalaninnel (aszpartzán).

"Az egyik a Fenilalanin , ami egyes betegségekben szenvedőknél életveszélyes állapotokat okozhat, de az egészséges embereknél is anyagcsere zavarokkal járhat a nagy mennyiségben való fogyasztása.
Az Aszparginsav az agyi ingerület vezetésben tölthet be nagy szerepet.
A legmegdöbbentőbb kutatási eredmények azok voltak, amelyek gyerekek és felnőttek agyi problémáiról számoltak be. Rákkeltő hatása is van, mert az Interneten számos oldal arról számol be, hogy patkányokon végzett kísérletek során agydaganatot okozott. Vélelmezték, hogy emberekben is kiválthatja ezt. A gyanú megvan. A szakma ezért újra vizsgálja."

Jokerpofa 2013.06.05. 15:05:21

@álfirkász: nem, simán paraszt nyilván, én is, ahogy a legtöbben, csak a háta mögött szólnám le, hogy a nagy seggével a kóla lájtot tolja. :)

ErrOr 2013.06.05. 15:07:46

Január közepén kezdtem fogyni 101-ről, május közepére meglett a 87 kiló. Heti 4x súlyzós edzés+kardio, heti 3x otthon 300-400 felülés. Le kell cserélnem a ruhatáram. Kalóriaszámolással fogytam, napi energiaszükséglet -1100kcal(napi 1200-1400 kcal-t ehettem meg, +súlyzós edzésenként 600 kcal, hogy ne boruljak fel). Kell hozzá odafigyelés, kitartás, de mindenki meg tudja csinálni.

Elijah_Baley 2013.06.05. 15:17:33

@álfirkász: minden ember más..
ráadásul a poszter, ha jól emléxem, gyerekkori cukorbeteg, az marhára más sztori, mint a kettes
pl nincs inzulinrezisztencia, az érzékenység napszakonként változik, fele-harmadannyi inzulint használ mint az öregkori, így elég szűk a tűréshatár, tényleg mindent grammra kell számolni és valamiért van egy ch mennyiség, ami felett szervezet azt már nem tudja feldolgozni.
ha mondjuk ötven ch-ra rátol 36 grammnyi szacharózt, normoglykémiából simán lehet 20 is két órán belül :)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 15:21:24

@Jokerpofa: ez nálad valami kisebbrendűségi komplexus következménye? Vagy csak nem volt anyád, aki tisztességre, kulturált viselkedésre neveljen?

zZz 2013.06.05. 15:23:26

@genyamagyar: az oké, hogy mindig is ettünk cukrot, de milyet és milyen mennyiségben! Mert marhára nem mindegy, hogy glükóz vagy fruktóz. A mennyiség meg az utóbbi évtizedekben megsokszorozódott, az eredmény látható.

zZz 2013.06.05. 15:25:14

@ErrOr: ugye nem azért csinálsz ennyi felülést, hogy hasról fogyjál? :)
Amúgy szép teljesítmény, de nem lehet célzott helyekről fogyni, a fogyás a genetika által diktált sorrendben történik.

vasgyuszi 2013.06.05. 15:27:06

@zZz: "..Az izomzat kiépítése és fenntartása rengeteg energiát felemészt, számos más előnye mellett, hátrány nélkül...."

Ez lehet a megfejtés esetemben is.
Bár én átestem a ló túloldalára is (ahogy szoktam). Nem figyeltem az étkezésre, mondván, hogy hozzáerosödök a hasamhoz. Hát ez nagyon nem jött be ;) Az aranyszabályt még senki és semmi nem cáfolta meg, hogy a pihenés/edzés/táplálkozás szentháromság egyik tagja sem fontosabb a másiknál és egyiket sem lehet a másik rovására elotérbe helyezni. Kipróbáltam minden lehetséges kombinációt az évek folyamán, úgyhogy a tapasztalat szól belolem.

ErrOr 2013.06.05. 15:31:52

@zZz: nem célzottan akarok fogyni, olvad az mindenhonnan. viszont a feszes hasfalhoz illik csinálni ilyeneket is :) és azért csinálok ennyit, mert egyszerűen a 100 felülés 2 perc alatt sima liba, még 101 kilósan is. (egy keveset sportoltam már életemben :P )

kiskatka 2013.06.05. 15:34:15

@DarthVader: Sajnos ebben igazad van... Viszont a stresszeléssel nem értek egyet: én nem stresszelek, mert tudom, mi fér bele, és ez alapján választok. Így nincs bűntudatom, a cukrom rendben, ettől kiegyensúlyozottabb leszek, és ez többet ér bármilyen kajánál, süteménynél, bárminél. Mert élni akarok, jó sokáig, szövődménymentesen.

ErrOr 2013.06.05. 15:34:54

@vasgyuszi: már csak az, hogy mozgatod az izmokat, több energiát emészt fel, mint a zsírod. ha már fejleszted is őket, akkor nő a tömege, még több energiát használ el. azért azt tegyük hozzá, hogy fogyás mellett nehéz izmot építeni, ahogy izomépítéssel együtt jár a hízás is, ez testépítő alaptörvény.

kiskatka 2013.06.05. 15:35:34

@dzsaszper: Panaszkönyv megvolt. Igen, tekintetből levonni talán erős, mentségemre legyen, az elmúlt 30 diabos év tapasztalatai köszönnek itt vissza.

ErrOr 2013.06.05. 15:37:17

@Jokerpofa: hát a nagy seggével inkább a lightot tolja, talán még az is lehet, hoyg épp fogyózik. A cukros üdítőkkel többek között az a nagy gond, hogy üres szénhidrát, nem viszel be vele sem fehérjét, sem zsírt, sem vitaminokat, vagy ásványi anyagokat.

kiskatka 2013.06.05. 15:43:45

@Agent Cooper: Tapasztalatból írtam és egy jó ideig nem tulajdonítottam neki én sem jelentőséget, aztán egyszer volt rajtam folyamatos cukormonitor.
Étkezés előtt és után a fehérkenyérnél és a rozskenyérnél is kb ok volt cukor, csak épp a két érték között volt nagyon más a görbe. Míg rozskenyér esetén a vércukrom nem ment 8 fölé (mint akinél minden ok), addig a fehér felnyomta 12-ig (nem cukorbetegeknél max 11-ig megy fel), majd onnan huppantotta le. Ezek a kiugrások pedig elég károsak cukorbetegként.
Nem cukorbetegként valóban megtartja 11 alatt - amíg képes megtartani, aztán előfordulhat, hogy egyszer már nem tudja.

vasgyuszi 2013.06.05. 15:44:59

@ErrOr: "...Kell hozzá odafigyelés, kitartás, de mindenki meg tudja csinálni. ..:"
Pontosan! Gratulálok!
Ja, és mindezt semmi humbug mellébeszéléssel/csodaszerrel, pusztán a józa ész szavára hallgatva! Ez így tiszta és korrekt.

kiskatka 2013.06.05. 15:49:43

@zZz: Átfutott, mert tudom, hogy az van benne. Ezért nem élek vele rendszeresen. A poszt a tudatosságról szól, hogy vajon ki mennyire van azzal tisztában, hogy mit eszik. De egyébként nem egyértelmű, hogy az aszpartám olyan káros lenne, mint amennyire a köztudatban benne van.

kiskatka 2013.06.05. 15:52:38

@álfirkász: tapasztalatból írtam, már cseréltek el kólát. És olyan is volt már, hogy "csak egy kis cukor volt a limonádéban, baj?" után volt 16-os értékem. Baj volt, igen. Nem vagyunk egyformák.

N48 2013.06.05. 15:54:08

"nagyon sokat jelent az inzulinhatékonyság szempontjából csak 30 perc séta naponta, vagy 1 óra mozgás kétnaponta! Egy egészen más világ, az inzulin hirtelen úgy kezd működni, mint az álom!"
Én kétpofára zabálom a csokit, meg a cukros (és zsíros) dolgokat, de egyáltalán nem vagyok elhízva (58 kg 175 cm-hez), tehát a felvett kalóriákat valahogy elégetem.
Eddig azt hittem, hogy az étrendem a súlyom mellett is magában hordozza a cukorbetegség (és a magas koleszterinszint és a vele járó nyavalyák) kockázatát. Ezek szerint, ha a bevitt cukrot a sejtjeim fel is veszik, akkor nem terhelődik túl a szervezetem inzulintermelése, és nem alakul ki cukorbetegség?
A koleszterinnel is hasonló a helyzet?

kiskatka 2013.06.05. 15:55:54

Mindenkinek, szeretettel, olvasnivaló.
Itt sokmindenki változtatott az életmódján:
dkteam.blog.hu/

belekotyogok 2013.06.05. 15:56:54

@kiskatka: Olyannyira nincsenek tisztában azzal, amit esznek, hogy egy ismerősöm képes azt állítani, hogy edzés előtt feltétlen le kell nyomni egy tábla csokit.
Kb. sejtem, hogy mire gondolhat, de abban nem vagyok biztos, hogy a napi tápanyagfelvételbe bármikor kötelező jelleggel beleférhet egy tábla csoki.

Amúgy éljenek a civilizációs betegségek: az egyre gyakrabban kiderülő inzulinrezisztencia és annak nem gyógyszeres kezelése talán sok embernek segít majd megelőzni a cukorbetegséget.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 15:57:31

@kiskatka: azt hiszem, félreértettél. :)
Épp arra írtam, hogy nem minden cukros reagál egyformán a tömény szénhidrátra. Nekem első pár évben egy tábla csoki sem vitte 9 fölé. Azóta elmúlt pár év... most már nem merem megmérni, ha ilyesmit teszek. :))

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.06.05. 15:58:26

Apám eltiltott a kólától gyerekkoromban, tolta a rémes kólaellenes szülőszöveget és állandóan kirándulni vitt. Hálás vagyok neki.

kiskatka 2013.06.05. 16:02:33

@álfirkász: ok-ok, köszi! Hát, mögöttem 30 év 1-es típus diab van, az sok, érzem, hogy egyre jobban oda kell figyeljek, ha normális vércukrokat akarok.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 16:05:00

@belekotyogok: azért az függ az edzés intenzitásától és az illető edzettségétől is. Neki lehet, hogy tényleg szüksége van rá.

ErrOr 2013.06.05. 16:23:14

@belekotyogok: azért 500-600 kcal egy edzésen kardioval simán elmegy. edzés előtt szénhidrát, edzés után fehérje.

Elijah_Baley 2013.06.05. 16:34:15

@álfirkász: ja, akkor én is félreértettem...
monnyuk a poénkodásom is csak arra vonatkozott, h valaki vagy cukros vagy nem, nincs olyan, h kicsit vagy nagyon...

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 16:41:59

@De gustibusaut bene, aut nihil: de épp erre mondtam, hogy van olyan.
Van akinek so so, normálisak az értékei, tképp ehet amit akar, max. gyógyszer kell mellé, másnak meg a legkisebb kilengés, időjárás változás(! nem hülyéskedek !) is meglöki a vércukorszintjét.

Elijah_Baley 2013.06.05. 17:00:34

@álfirkász: akkor két külön fogalom mentén vitatkozunk, én orvosi értelemben mondtam, ha azt vesszük, kinek, mire és mennyire reagál a szervezete, az más.
az utóbbi alapján én simán kiérdemelném az aranykeresztes rokkanti címet a szemetekben :)

Arashibara 2013.06.05. 17:15:22

De pörög ám... inzulinrezisztensek egész kis táborának a fejében.
Igaz, mi még nem vagyunk cukrosok - és nálunk tényleg van különbség abban, hogy ki hogyan/mennyire reagál dolgokra. (Oké, nem egy pohár kólára.)

Amúgy tényleg elszomorító a helyzet, hogy emberek mennyire nincsenek tisztában a saját működésükkel. És néha baromi nehéz elültetni a bogarat a fülükben, hogy változtatni kéne azokon a fránya kényelmes szokásokon.... még akkor is, amikor nem "csak" a 2-es cukor lóg a fejük fölött, de mondjuk évek óta hiába próbálkoznak babával.

De mit is várjunk ennyi díjnyertes doki mellett... Kedvenceim az endokrinológus, aki nem hisz az IR-ben, és a másik, aki a huszon éves lánnyal közölte, hogy hát igen, IR-es, de minek akarná ezzel elrontani a fiatalságát?

___________________________ (törölt) 2013.06.05. 17:16:39

Nem, és nem is értem, hogy miért nem fogyok le. Vagy hogy hogy tanultad meg ennyire könnyen, alaposan.

Annyit tudok, hogy kevesebben zabálni, szénhidrátot, cukrot kerülni, zsírt vagy igen, vagy nem, egyik diéta szerint igen, másik szerint nem.

Pl. eszem egy gyrost. Mi a baj vele? Hús, oké, Zöldség, oké. Mi van még? Tészta, az annyira nem oké, de nincs annyira sok a pitában. És akkor ilyeneket írnak a neten, hogy 600 kcal egy gyros. Mi a fene annyi benne?

Nem értem, hogy miért mondja minden szakértő, hogy ne együnk gyorskaját. Mennyiben más az az, ha otthon az ember kisüt egy szelet húst, berakja egy zsömlébe salátával meg kecsappal, vagy ha vesz egy Big Macet? Mitől más otthon mint gyorsban ugyanaz?

Az, hogy sok olajban süti ki? De a növényi olaj egészséges, nem? Azért nem disznózsírral főzünk amióta reformkonyha van, mint régen, hanem olajjal, nem?

Ha kenyér nélkül kéri az ember a virslit, akkor már paleo? Vagy mi a fenét csinálni, minden rohadt étkezésre otthon főzni? Ne már.

Mi van a barna rizzsel? Az van a dobozán, hogy több benne a kalória, mint a fehérben! Akkor mitől jó?

Mennyire kamu, hogy a teljes kiőrlésű kenyér oké? Minden teljes kiőrlésű, ami barna színű és savanyú fos íze van? Vagy az a kovásztól van? Van olyan teljes kiőrlésű, ami nem savanyú? Van olyan terles kiőrlésű, ami nem úgy néz ki, mint egy darab sár?

Nagyon bonyolult dolgok ezek...

___________________________ (törölt) 2013.06.05. 17:21:41

@zZz: elvileg egyetértek. Gyakorlatilag zavar egy kicsit, hogy jól haladok, 1 hónap után már 80 kg fekve, 80 kg elemelés (deadlift), zabálom a kreatint meg a tejsavóproteint, ilyenek, és csak szélesedek, de zsír az nem ment le egy deka sem. Majd biztos fog, remélem, de ez az időszak eléggé hülye, kezdek úgy kinézni, mint egy hentes.

gnme 2013.06.05. 17:25:13

megragadnám az alkalmat (és elmennék pössenteni)
dcont.hu

odamondó 2013.06.05. 17:31:49

@Uglee: ez :D kár hogy nem lehet itt blogon értékelni meg pontozni a kommenteket. Rég olvastam ilyen jót!

Arashibara 2013.06.05. 17:37:19

@N48:
De. Legfeljebb később/máshogy jelentkeznek majd a tünetek. Nem minden cukros kövér, és nem minden normál súlyú egészséges.

cicavirag 2013.06.05. 17:44:13

Hát én pont tegnap tudtam meg, hogy inzulinrezisztens vagyok. Minden sima laborom tök jó volt (éhgy cukor is) de lett néhány pattanásom (ami így 40 felé nem szokás) és elmentem hormont nézetni. Minden hormonom szuper, viszont a 120 perces inzulin az egekben. Azt mondják, jórészt genetika: apámnak is lett 2es cukorbetegsége kb 65 éves korára. Lehet, ha neki is kiderítik 40 évesen, hogy IR és odafigyel, akkor nem lesz az. Én eddig is figyeltem nagyjából, bár édesszájú vagyok. Most erről le fogok mondani jórészt (sport eddig is volt, de ráteszek még 1 lapáttal) és 1 év múlva rendben lesz minden. Nem akarok eljutni a 2-es típusú CB-ig.

lüke 2013.06.05. 18:01:04

ezt
1, kalória számolás
2, cukortartalom/égés
minden gimnázium biológia óráján el kell!(lehet) sajátítani
a glykémiás indexet már nem biztos
hu.wikipedia.org/wiki/Glik%C3%A9mi%C3%A1s_index
s logikusan a rostok (rozs kenyér) lassítja a cukrok felszívódását

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.06.05. 18:02:59

@genyamagyar: "Cukrot mindig is evett az emberiség, szüksége is van rá."
De nem ekkora mennyiségben! 1822 és 2005 között 17-szeresére nőtt az egy főre eső cukorfogyasztás Amerikában.
www.businessinsider.com/chart-american-sugar-consumption-2012-2

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.06.05. 18:07:01

@Shenpen: Lehet, hogy kicsinek tűnik a pita, de mégis abban van a kalóriák fele. És a hús fedezi a napi ajánlott fehérjeadag 80-90%-át.

___________________________ (törölt) 2013.06.05. 18:36:29

@Étteremkritikus: mondjuk a feherje pont az, amit nem erdemes limitalni, ha gyur az ember meg ha szereti, ha van tesztoszteronja. Akar napi 200g se durva.

2013.06.05. 19:37:54

Igyál cukormentes üditőt!
Bár az abban lévü aszpartám meg koffein jó kis neurotoxin. És miközben az agyejtjeid eldurrannak még egy intenziv löketet is adnak, ami mégtöbb fogyasztásra ingerel, ezáltal még többet kivánsz, növelve a neurotoxin bevitelt...

kovácspéterke 2013.06.05. 19:52:58

úgy, h nem iszol meg eszel ilyen szarokat, ilyen egyszerű. nem nem vagyok cukorbeteg, de kólát nem ittam vagy öt éve.

kovácspéterke 2013.06.05. 19:59:59

@zZz: plusz az édesítőszerek, mivel az édes ízre reagál a hasnyálmirigy, hosszabb távon éhséget okoznak, mert a szervezet nem találja a lebontanivaló cukrot. btw eredetlieg disznóknak adták az édesítőszert étvégygerjesztőnek.

belekotyogok 2013.06.05. 20:09:22

@ErrOr: Ezt a részét érteném, de szerinte KÖTELEZŐ, nemre, korra és edzésfajtára való tekintet nélkül. Ráadásul fogyni (is) szeretne...

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 20:15:09

@lüke: wiki, mint hiteles forrás, ha KONTEO a téma? :D

burakefendi 2013.06.05. 20:23:32

Én nem is értem, miért iszik valaki light kólát. Vagy odafigyel az egészségére, és egészséges dolgokat iszik, vagy pedig cukorkólát. A light kóla tudathasadásos állapot...:)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 20:30:24

@burakefendi: például azért te kretén, mert cukorbeteg és cukros üdítőt nem ihat.

burakefendi 2013.06.05. 20:36:23

@álfirkász: wow, ezt nem gondoltam volna... Frusztráltnak tűnsz :)

Arashibara 2013.06.05. 20:55:31

Jajj. Lássunk már egy kicsit tovább az orrunknál....
Nem csak a kcal számít, hanem az is, hogy miből viszed be. A szénhidrát pedig nem ellenség, csak ismerni kell pár dolgot. (Nem, nem (csak) azért esik jól még egy szelet fehérkenyér pl, mert finom. Hanem azért is, mert nem vittél be vele túl sok tápanyagot. Az ember szervezete nem viccből jelez ) Tehát lehet, hogy pl a barna rizsben több a kcal, de a tápanyag is, tehát mondjuk nem kell belőle annyit fogyasztani. Ez a trükk. Aztán van itt még a tápértéken túl gyors és lassú felszívódás, és az se hátrány, hogy ha nincs szanaszét finomítva, amit eszik az ember.

Fogyás: nem feltétlen csak a kilókat kéne nézni, hanem a testzsír és izom százalékot is...

Inzulinrezisztencia nincs? Beszélgethetünk róla....
Az viszont tény, hogy minden ember inzulin érzékenysége napszakosan változik, tehát az sem mindegy, hogy mikor milyen fajta és mennyiségű kaját visz be. És igen, a mozgás pozitívan hat a dologra, meg még egy sor egyéb trükk is, ami pl lassítja a felszívódást - de önmagában a mozgás nem fog megmenteni semmitől, ha valaki közben sz*rból építi fel a testét...

És az is tény, hogy maga az édes íz is inzulinválaszt provokál, tehát az édesítős italok is. Ettől még nem biztos, hogy károsabbak a cukornál...
Mert az édesítős ital további fogyasztásra ösztönöz? Ok, és mit gondolsz mit csinál a sima cukros?

Ahh igen, a mindig is ettünk cukrot téma... Jaja. gyümölcsöt meg mézet, ha jól ment az ember sora. Cukornádról az első feljegyzések a perzsáknál találhatóak. A répacukor mint olyan 18. századi találmány, a tömeges fogyasztása 19. század közepére tehető, és akkor el lehet gondolkodni, hogy azóta mennyivel mozog kevesebbet az átlagember, és mennyivel több a cukorbeteg.

A fehérjét nem kell limitálni... ? Helló vérzsírszázalék, veseproblémák és társaik. Olvassunk utána a ketózis fogalmának, ha már a CHt közben kerülni is akarjuk...

És hogy a BigMac miért rosszabb, mintha otthon csinálod meg? Oké, hagyjuk ki a cukrozott buci témát... a dolog úgy kezdőik, hogy otthon sem szerencsés jó kis fehér zsömibe tenni a husit némi ketchuppal.

Jah, a poszt pedig tetszik, csak így tovább.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.05. 21:21:25

@burakefendi: csak rühellem a magadfajta, szarházi trollokat, akik általában a másik baján élvezkednek. (szegény anyád mit szólt, mikor kiderült, hogy téged kapott gyerek helyett?)

zZz 2013.06.05. 21:23:20

@Shenpen: én rendes ételt eszek, szóval ehhez nem értek.
Fogyni én sem fogyok, ill. nagyon lassan csökken a tömegem, de nem is akarok valójában. Teljesen jó, ha maradok annyi, amennyi vagyok, a háj meg konvertálódhat izomba.

zZz 2013.06.05. 21:27:48

@Arashibara: a dolog lényege az volt, hogy nem sokkal jobb az édesítőszeres üdítő sem.

burakefendi 2013.06.05. 21:33:20

@álfirkász: kinek a baján élvezkedtem, okostojás? ami rosszindulatot beleolvasol, az belőled fakad...

Arashibara 2013.06.05. 21:58:58

@zZz: Így oké. Olyan ez, mint az alkoholmentes sör.... sok értelme nincs. Viszont néha az ember megkívánja a sört, de nincs abban a helyzetben, hogy megihassa...

Szóval szerintem érthető, ha néhanapján befigyel egy pohár light Cola... Egyébként egy idő után baromi unalmas, hogy kis hazánk vendéglátó egységeiben általában ez az egyetlen cukormentes verzióban is elérhető ital, az ásványvíz mellett... (És ha nem vagy 120 kiló, még hülyén is néznek a legtöbbször, hogy cukormenteset kérsz.)
Ha pedig - ahogy a poszt is írja - számol azzal, hogy megpörög a rendszer, és eszik is mellé... akkor szerintem a lehetőségekhez képest jól csinálta.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.06.05. 23:37:49

@Shenpen: Tudomásom szerint nem hat kedvezően a tesztoszteron-termelésre, ha a fehérje-bevitel meghaladja a szénhidrátot, szóval van értelme limitálni.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.06.05. 23:43:33

@álfirkász: A wiki cikke elég hitelesnek tűnik, megemlíti az e-mail hoaxot a témában, stb. Több benne a hivatkozás, mint Szendi összes művében együtt :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2013.06.05. 23:49:01

@Arashibara: Nem minden cukros kövér, viszont az elhízás és a II. típusú diabétesz között egyértelmű ok-okozati kapcsolat van.

Arashibara 2013.06.06. 00:23:45

@Étteremkritikus: Nem is írtam, hogy nincs. Azt írtam, hogy attól még, hogy valaki sokat sportol, és bár cukros-zsíros kajákat eszik normális a súlya, nem biztos, hogy a szervezete ezt hosszabb távon is tolerálja. Csak azért mert nem hízik, nem biztos, hogy minden okés.
Ugyanígy, nem feltétlenül kövér mindenki, akinek a cukorháztartással vannak gondjai. Sőt. vannak akik épp hogy hízni nem tudnak, hiába kellene még rájuk pár kiló.

Elijah_Baley 2013.06.06. 08:41:43

az is stresszes, ahogy az ilyen tudatos cukorbeteg a nem beteg családja étkezési szokásaiba kotyog folyamatosan bele :)

ErrOr 2013.06.06. 10:28:29

@belekotyogok: Nem az edzéssel fogysz, az edzéssel az anyagcserédet segíted elő, az izomtömeg növelését(minimálisan, de akkor is egyre több energiát emészt fel edzésen kívül is a szervezet).
A saját példámon talán érthető lesz számokkal
Nekem a fogyás alatt olyan 2400 kcal napi kalória igényem volt, ülő munkavégzés. ebből lejött -1100 kcal, heti kb 1 kiló fogyással számolva. 1300 kcal körül ehettem egy nap, ha nem volt edzés. Edzésnapon még beleraktam úgy 600 kalóriát és akkor nem borultam fel edzés közben. Az, hogy ezt edzés előtt tolom be mondjuk csokival, szőlőcukorral, vagy hosszabb glikémiás indexű dolgokkal elnyújtottan, az kb. mindegy. (persze nem az, mert én felborultam volna egész nap, ha nem eszek) Tehát nem az edzéssel elhasznált kalóriákat számolják a fogyókúránál, azokat mindig pótolni kell. Lehetőleg edzés előtt, mert edzés közben nehezen regenerálódik az izom, vagy egyből fehérjét bont a szervezet és nem zsírt(könnyebben bontható a fehérje sajna)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.06. 10:33:05

@Étteremkritikus: az egyértelmű az lenne, ha a legtöbb elhízott II.-es tip. cukorbeteg lenne. Na ez messze nincs így. Az elhízás csak mint rizikófaktor szerepel. Sőt, továbbmegyek: az sem mindegy, hogy milyen fajtájú az az elhízás. Akin nagyjából egyformán rakódnak lesz a plusz kilók, az jóval kisebb eséllyel lesz cukros, mint akinek a hasán jelenik meg az elhízás nyoma.

zZz 2013.06.06. 10:45:07

@Arashibara: nyilván amúgy nem azzal van a baj, ha valaki egyszer-egyszer megengedi magának. Én is évente (kétévente) egyszer eszek a McD-ban.
De ilyen erővel lehet cukrosat is inni (kivéve persze cukorbetegnek).

belekotyogok 2013.06.06. 11:32:43

@ErrOr: Én értem a számolást, azt is értem, hogy miért csinálja. De neki kőkemény meggyőződése, hogy edzeni (tökmindegy, hogy súlyzós edzés vagy aerobik) enélkül nem lehet, mert nem hatékony.

Meg hát a tornateremben, ahova járok, látom, hogy milyen agyatlan dolgokat csinálnak a nők (női fitneszterem).

Arashibara 2013.06.06. 14:11:44

@zZz: Akkor ebben egyetértünk. :o)

belekotyogok 2013.06.07. 08:12:37

@zZz: Igazából semmi különös, csak a szokásos: egy hét léböjtkúra, egy hét gyümölcsevés..., csodabogyók, 600 kcal-os étrend, ilyesmi. Persze olyan is akad, aki a dupla edzés után nem hazafele kanyarodik, hanem a mekiben pótolja az elvesztett kalóriákat... :D

Ahhoz képest, amit szenvednek ezek a nők, elég szarul néznek ki...

zZz 2013.06.07. 18:37:16

@belekotyogok: ó te jó ég, léböjtkúra, meg csak gyümölcs...
Ha kedves az egészséged, ezekről szokjál le. Mert az egy dolog, hogy lefogysz (izmot is, amit nagyon nem kéne), de közben tönkre vágod a szerveidet.

Nők: én kettlebellre járok, ott nekik sincs kecmec. Senkinek sincs, mindenki lepusztul a végére.
De többen említették már, hogy a fitnesztermekbe járó nők finoman szólva is elég lazán sportolnak. Tkp. amit csinálnak, az semmire sem jó, legfeljebb arra, hogy elpocsékolják az időt. Komfortzóna határát még csak meg sem közelítik. Szenvedés... ha nincs eredménye és szenved, akkor vagy rosszul csinálja, vagy valójában nem is csinál semmi különöset, csak sajnáltatja magát, azt meg hogy szenvedés, valójában hírből sem ismeri.

zZz 2013.06.07. 18:41:24

@belekotyogok: ah de hülye vagyok. Hiába na, szar hét utáni péntek :)
Szóval amit mondtam a léböjtkúrára, az az említett hölgyekre vonatkozik. És persze, hogy szenvednek és még csak nem is működik. Tetszik-nem tetszik, minden tápanyagra szüksége van a szervezetnek a normális működéshez, nem lehet kizárni egyiket sem. A zsírt és a szénhidrátot sem. Ellenben a szervezet sokként fogja az új diétát és átcsap tartalékoló, alacsonyabb anyagcserébe, melynek eredménye, hogy amint visszaáll normális étrendre, többet hízik vissza, mint amennyit leadott. És akkor még lehet reménykedni, hogy egyéb kár nem történt a szervezetében a tápanyaghiány miatt.
És ezek az idióta, önsanyargató diéták még mindig népszerűek...

belekotyogok 2013.06.07. 21:27:13

@zZz: Én is szoktam mulatni rajtuk, pontosabban a bölcselkedéseken. Én mindent megeszek nagyjából (igyekszem mértéket tartani és figyelni az ideális összetételre, bár sajnos vannak kilengéseim), úgyhogy drasztikusan nem is fogyok. (Mondjuk nem is célom.) Persze nem mondom, hogy nem voltak próbálkozásaim idióta diéták terén, de hálistennek a józan paraszti ész győzött.

Én, ahogy látom, a többség azért nagyjából odateszi magát, bár nyilván ez attól is függ, hogy ki tartja az órát.

belekotyogok 2013.06.07. 21:29:25

Ja, én aerobik órákról beszélek, hogy a gépeknél önállóan mit működnek, azt nem tudom.

dayaxx 2013.06.10. 11:00:51

@kiskatka: Nekem nem volt monitorom, de ez az emelkedés-esés, amit a túl gyors felszívódású szénhidrát okoz, nálam kritikus időszakban még egy somogyit is elindíthat, de rosszul is érzem magam (színezett pékárúval jártam már így sajnos). Valakinek nem ilyen kritikus, valószínűleg azon is múlik, hogy az inzulin miképp hat nála (elég nagyok lehetnek az eltérések).

kiskatka 2013.06.10. 11:21:52

Igen, nem vagyunk egyformák! De az tök jó lenne, mindenki ismerné a saját paramétereit, adottságait.
A malátával színezett és barna kenyérként eladott kenyérrel nekem is meggyűlt már a bajom :)

lüke 2013.06.16. 07:33:24

@álfirkász:
-nem minden wiki rossz( én pl megnézem legalább 4 nyelven: angol -pontosabb-, német-alapos, fr +magyar)
- is! ott van
-egyébként SM-t okoz az aszpartán
- stevia!: a dózist nem tudják,s ha úgy lesz,mint a digitálisszal?

lüke 2013.06.16. 07:38:49

@Étteremkritikus:
hát persze(egy alapos orvos pontossága)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.16. 12:31:57

@lüke: wikit - bármelyiket - az szerkeszti aki akarja, azt ír bele, amit akar. Ritka, ha ökörséget írnak és azt később javítják.
(kifejezetten konteos témákról beszélek)

SM-t okoz az aszpartán? Nem baj, olyat senki sem használ! Aszpartámról meg eddig csak ilyen wmiki-féle kergemarháktól olvastam, hogy egyáltalán bajt okozhat. Ennek ellentmondani látszik, hogy legalább negyven éve használják cukorbetegek. Mi több, anno SM gyanúval küldtek MRI-re, akkor a diabetológusom megnyugtatott, hogy ismeretlen okból, de a cukrosok közt nagyságrendekkel alacsonyabb a SM-ben szenvedők aránya, mint a többi ember között. Akkor ez hol illeszkedik az általad említettekhez? És abban a dokiban a mai napig megbízom, bár vagy tíz éve nem találkoztam vele.

lüke 2013.06.18. 20:45:50

@álfirkász: ok,csak belgyogyász vagyok, nem neurológus

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.18. 22:09:47

@lüke: te kijelented, hogy az aszpartám SM-t okoz. Ebből az következne, hogy szinte az összes diétás lötty, édesség stb. fogyasztása ide vezet, aminek egyenes következménye, hogy a cukorbetegek többsége legkésőbb idős korára SM-es lesz. Én úgy tudom, ez nincs így.
Akkor most mi van?

Meg egyébként is: hogy bízzon az ember orvosokban, mikor... húsz éve megállapította a bőrgyógyász, hogy alkohol allergiám van. Igaza volt: alkohol éri a bőröm, begyullad, ha alkoholt iszom, detto, csak nem a bőröm, hanem a torkom.
Ehhez képest még a pár hete allergia vizsgálatot végző "orvos" is csak nézett, hogy miről beszélek, mi az, hogy alkohol allergia? És nem ő volt az egyetlen.
Miért pont egy magát orvosnak mondó, blog.hu-n lógó egyénnek higgyek?

lüke 2013.06.19. 06:12:13

@álfirkász:
nem kell hinni,
informálódj , csak segédkezem a tudatlanoknak, hasznos oldalakkal
en.wikipedia.org/wiki/Evidence-based_medicine
(ezért nem lehet a wikin összevissza irkálni,csak a kommentekben)
nem jelentek ki ÈN semmit, csak az irodalomból idéztem :
www.nationalmssociety.org/index.aspx

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.19. 06:41:31

@lüke:
Jelezném, a wikit _BÁRKI_ szerkesztheti.
Ettől függetlenül nem arra válaszoltál, amit kérdeztem.

A privátban küldött üzeneted meg nem értem...

lüke 2013.06.19. 06:59:47

@álfirkász:
vita részemröl lezárva , OADR akárki ,interim. Leiter (Jakabné)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.19. 07:11:04

@lüke: könnyebb menekülni, mint érvekkel alátámasztani? Mondjuk meglepve nem vagyok... Ez manapság divat: behány egy nagy halom linket, de saját szavaival nem képes leírni, hogy mi baja (nem csak és nem kizárólag rólad beszélek)

Még mindig ott tartok, hogy cukorbetegségükből következően rengetegen használják ezt a szart. Hogyhogy nem lettek betegek? Hogy lehet, hogy anno a diabetológusom, aki e téren azt hiszem, komoly szakembernek számít, azt állította, hogy a cukrosok közt lényegesen kevesebb a SM beteg?

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.19. 07:13:28

@lüke: jelezném, a wikis linkeden a böngészőm keresője sem talál semmit az "aspartam"-ra keresve. (azt csak azért nem demonstrálom, milyen könnyű oda ökörségeket bevinni, mert nem akarok egyetlen oldalba sem belerondítani)

lüke 2013.06.19. 07:21:26

@álfirkász:
pont azt monta,hogy akármit lehet mondani
azt s annak az ellenkezöjét,
egy kis lektür
rense.com/general53/ms.htm
www.zentrum-der-gesundheit.de/ia-aspartam-suessstoff.html

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.19. 07:26:05

@lüke: mi lenne, ha a saját szavaiddal is leírnád, hogy tképp miről beszélsz? Lehetőleg magyarul. (az ominózus linket nem olvastam el, csak rákattintottam és megpróbáltam megkeresni, mit ír "aspartam" témában - fogalmam sincs, mi van ott)

Mellesleg eddig akárhol néztem, ahol nem konteosok gyűltek össze, általában az volt a végkövetkeztetés, hogy hihetetlenül nagy mennyiségben bevitt aspartam(??? vagy valamely abból lebomló anyaggal kísérleteztek?) valóban okozott idegrendszeri tüneteket, de ahhoz, hogy valóban mérgezést okozzon, napi... ex has: 100l light üdítőt kellene meginni, ami fizikai képtelenség.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.19. 07:28:33

@lüke: rense.com - érdemes megnézni a címlapot. Ez így egyre hiteltelenebb.
Németül nem tudok, a google fordítója meg akkora baromságokat szokott fordítani még németről angolra is, hogy meg sem próbálom.

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.19. 07:32:54

@lüke: a második linkkel kéretik óvatosnak lenni! Nem tudom, mi van azon az oldalon, de megpróbáltam ráengedni a google fordítóját és adminisztrátori jogokat akart a gépemen! Nem állítom, hogy vírusos, de érdemes kikapcsolt javascript mellett nézegetni, ha valaki nagyon akarja.

Egyébként ha amit ott összehordtak, valóban úgy lenne, akkor én már évek óta halott lennék a napi 2l light lötty+a teámba tett édesítők miatt...

lüke 2013.06.19. 07:45:10

@álfirkász:
te nem ,de más igen
nem keszült prospektiv study- söt retrospektiv se-, ezért idéztem EBM( nem BME)

lüke 2013.06.19. 07:55:21

@álfirkász:
DM versus SM
vs. a szervezet erössége,amit öreg orvosok-még- tudnak:)
(ha valaki ezt a konstellációt kapja, hamar rámegy >sepsis)

álfirkász · http://narancsosliba.blog.hu/ 2013.06.19. 07:59:20

@lüke: én ebből az egészből annyit látok, hogy manapság minden méreg. A cukor is, az édesítők is stb.
Az édesítőkkel kapcsolatban egyébként sohasem vitattam, hogy mérgek, végül is az összes gyógyszer is az (nem, nem tekintem gyógyszernek az édesítőt, ennyire nem vagyok hülye ;) ), de azt nehezen hiszem, hogy olyan mértékben okozna gondokat, ahogy előadják a neten ezen elméletek hívei.
süti beállítások módosítása