Cukkerberg

Erdei etikett - Tanácsok Mamintitől

2022. március 01. - egyszerelunk

Az erdő fohásza

Vándor, ki elhaladsz mellettem,
Ne emelj rám kezet!
Én vagyok tűzhelyek melege
hideg téli éjszakákon.
Én vagyok tornácod barátságos fedele,
melynek árnyékába menekülsz a tűző nap elől,
és gyümölcsöm oltja szomjadat.
Én vagyok a gerenda, mely házad tartja,
és én vagyok az asztalod lapja,
az ágy, melyben fekszel,
a deszka, amelyből csónakod építed.
Én vagyok a házad ajtaja,
bölcsőd fája, koporsód fedele.
Vándor, ki elmész mellettem,
hallgasd a kérésem:- Ne bánts!
(Hannes Tuch – Fordította: Fekete István)

Közeledik a tavasz a kellemes kirándulóidő. Egyre többen indulnak el a természetbe, egyre többen lesznek az ösvényeken. Íme az erdei etikett néhány alapszabálya, hogy ne legyen kérdés, hogyan is kell viselkedni az erdőben.

img_20220130_153446_780_copy.jpg

Köszönj!

Igen. Ezt már egész kicsi korban megtanuljuk, mégis sokan vannak akik nem teszik. Te ne feledkezz meg róla az erdőben sem! Elfogadott a tegeződés, de az idősebbeket itt is megilleti az udvarias megszólítás. A legjobb, ha egyszerűen „Jó utat! Szép napot!” kívánsz ;)

Az ösvényeken nem annyira számít, hogy férfi vagy nő köszön-e előbb hiszen mindannyian természetjárók vagyunk odakint :), de azt jó tudni, hogy mindig a hegyről (fentről) lefelé érkező köszönti előbb a szembejövőt.

Keskeny lejtőkön segítsük a felfelé igyekvőt, adjunk neki elsőbbséget. Ha azt látjuk, hogy egy futó, vagy bringás közeledik, csak engedjünk neki utat, hogy ne akadályozzuk. Nem utolsó sorban, ha köszönés helyett inkább csak félreállunk, nagyobb valószínűséggel kapunk egy nyögést vagy egy intést köszönetképpen ;)

Türelem!
Lesznek, akik nálad gyorsabban haladnak és lesznek, akik lassabban. A gyorsabbakat engedd el, a lassabbakkal – főleg szűk ösvényeken, létrákon – légy türelmes, ne sürgess másokat, ne „ciccegj”, morogj. Mindenki kikapcsolódni, a természetet élvezni jött az erdőbe.

Ne hagyj nyomot!
Alap, hogy hazaviszed a szemeted. Ha elbírtad úgy, hogy tele volt, el fogod bírni üresen is… :) Akkor se dobd ki az erdőben, ha van szemetes kihelyezve. A szél, könnyen kifújja és nem ritkán az állatok is széthordhatják. A maradék szendvics, keksz és chipsz még veszélyes is lehet a vadak számára, ha megeszik.
Ne rongáld a pihenőhelyek padjait, a turistajelzéseket. Eszedbe se jusson belevésni mikor jártál ott, vagy vicces üzenetet hagyni rajtuk.

Ami az erdőben él, az oda is tartozik! Ne vidd haza a rét virágait, ne tépd fel a mohát a kőről bármilyen szépnek is találod! Ne építs kőtornyot, ne rendezd át azt, amit a természet kialakított! Ezeknek mind fontos szerepük van. Búvóhelyet, védelmet, beporzóhelyet jelentenek az ott élő egyedeknek. Ne zavard hangoskodással, hangos zenehallgatással az erdő és a közeledben lévő más természetjárók nyugalmát! Ha dohányzol, vonulj félre. A füst a tiéd, nem kell másnak is szagolnia.

Tűzgyújtás
Csak arra kijelölt helyen, és csak akkor gyújthatsz tüzet, ha nincs tűzgyújtási tilalom. Mindig oltsd el teljesen a tüzet amikor távoznál! Ne maradjon izzó parázs!

Kutyával az erdőben
Tudom, hogy ez érzékeny téma, de a legtöbb erdészet szabályzata szerint kutyát, csak pórázon szabad az erdőben sétáltatni. Az erdő a vadon élő állatok természetes élőhelye, a kutyák zavarhatják a nyugalmukat, esetleg támadásra ösztönözhetik őket. Gondoljunk azokra az erdőjárókra, kisgyerekekre is, akik félnek a kutyáktól.

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr8117769166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása