Cukkerberg

Diab applikációk 1.0

2017. október 11. - szabari.betti

best-diabetes-apps.jpg

Szerintem minden cukorbeteg életében eljönnek olyan pillanatok - több is -, amikor egyszerűen besokall, elege lesz, és úgy érzi, semmi kedve és ereje nincs foglalkozni a méricskéléssel, szénhidrátok számolgatásával, bólusok becsülgetésével. Megunja a folytonos mérleghintát, az egyensúlyozást a magas és alacsony értékek között. Hiszen annyi minden van hatással a vércukorra: a stressz, a hormonok, a menstruációs ciklus, a betegségek, az időjárás, a csillagok állása...akkor meg minek törjük magunkat. Én sokszor vagyok így ezzel. Ilyenkor mindig próbálok keresni valamilyen új motivációt, ami kicsit felfrissíti és megújítja a cukorbetegséghez való hozzáállásomat. Néhány évvel ezelőtt, az okostelefonok berobbanásával egyidejűleg kezdtem felfedezni a különböző diabétesz kezeléssel kapcsolatos mobil appokat, amelyekből most már számtalan féle-fajta elérhető. Mikor ilyen világvége hangulatba kerültem a cukorbetegség miatt, mindig elkezdtem használni egy ilyen alkalmazást: számomra motiváló volt pontokat gyűjteni, megetetni a "cukorszörnyet", vagy haladni felfelé valamilyen ranglétrán, ezzel ez egy másik, új célt kitűzve magam elé azon túl, hogy jó értékeim legyenek. 

Az elmúlt hetekben nyolc diabos mobil appot teszteltem és értékeltem, pontoztam különböző szempontok szerint, hogy leírhassam nektek tapasztalataimat, pro és kontra. A következő két cikkben ezeket fogom bemutatni.

1. Glucose Buddy

Ez egy elég tipikus, cukorbetegek önmenedzselését segítő alkalmazás. Megadhatod a vércukorértékeidet, amelyből a program átlagot számol, valamint megadja a minimum-maximum értékeket. Feljegyezhetjük a bólus- és bázisinzulinok egységeinek számát, illetve a szénhidrátokat és kalóriákat is. Konkrét ételeket és mennyiségüket is be tudunk vinni az app-ba, amely ez alapján megbecsüli a CH értéket. Ezen kívül a fizikai aktivitást is számon tartja, hogy mikor és mennyit mozogtunk, mennyi kalóriát égettünk el ezalatt, sőt, lépésszámláló is van benne. Megadhatjuk ezen kívül aktuális testsúlyunkat, HgA1c-t, vérnyomást, és egyéb gyógyszereket is. A bevitt adatok alapján az applikáció grafikonokat is készít: a vércukor tendenciákról (evés előtt-után), az átlagos inzulin adagokról, az aktív percekről, és a szénhidrát mennyiségekről. Alapvetően szerintem nem tud sokkal többet, mint az inzulinpumpákhoz tartozó szerverek, ahova ugyanígy fel tudjuk tölteni adatainkat, plusz a design is kicsit gyenge. Azonban a program készítői létrehoztak egy, az Instagramhoz nagyon hasonló hálózatot is, ahol az appon keresztül barátokat találhatunk- Glucose Buddy-kat :) -, megoszthatunk képeket (pl. az elfogyasztott szénhidrátokról), illetve bejegyzéseket is írhatunk, ezeket pedig tetszikelheti bárki. Főként azoknak lehet hasznos, akiket motiválnak a lájkok!

Hasznos: 6/10

Felhasználóbarát: 5/10

Szórakoztató: 6/10

Design: 6/10

img-0934.PNG

 

2. GlucOracle

A GlucOracle az étkezés utáni vércukrot igyekszik megbecsülni a bevitt adatok alapján: meg kell adnunk, mikor, mit és mennyit eszünk, valamint azt, hogy ebben mennyi szénhidrát van. Még fotót is készíthetünk róla, és elmenthetjük az adott ételt, hogy később is felhasználhassuk. Ezután feljegyezzük az étkezés előtti vércukrot, és az ekkor beadott inzulinmennyiséget. Mindezek alapján az app készít egy vércukor-előrejelzést: várhatóan mennyi lesz étkezés után a cukrunk. Ha nem tetszik a "jóslat", még van lehetőségünk változtatni az ennivaló mennyiségét, vagy az inzulin egységeket.

 

app9.jpg

Amennyiben nincs kedvünk számolgatni, az applikációra akár ezt is rábízhatjuk: ha megadunk egy ételt (fotóval, névvel, hozzávalókkal, mennyiséggel), a program egy komplett becslést végez, nem csak szénhidrát mennyiségre, hanem fehérjére, zsírra és kalóriára is. Ha előzetesen mi is megadtunk saját számításainkat, összehasonlíthatjuk a program értékeivel, mennyire volt pontos a becslésünk. Kipróbáltam, az app többnyire megbízhatóan kalkulál szénhidrátot, viszont a vércukor jóslatokkal nem voltam maradéktalanul elégedett: nekem sokszor teljesen máshogy alakult. Ezt az applikációt főleg azoknak ajánlom, aki hadilábon állnak a diétával, és a CH-számolgatással - így sokkal élvezetesebb.

Hasznos: 7/10

Felhasználóbarát: 6/10

Szórakoztató: 7/10

Design: 6/10 


img-0936.PNG

feedback1.png

3. mySugr

A fenti applikáció elsősorban gyerekek számára lehet szórakoztató, de én huszonéves fejjel is szívesen "játszottam" vele. Az alap koncepció szinte teljesen ugyanaz, mint a legtöbb diab app-nál: vércukor értékeket, inzulin és CH mennyiségeket, sporttal töltött óraszámokat adhatunk meg, a program pedig átlagokat számol ez alapján, grafikonokat készít, HgA1c-t becsül, tendenciákra mutat rá. Lépésszámláló pedig ebben is van.

best-diabetes-apps-mysugr-720x348_1.jpg

Ami miatt mégis más, mint a többi alkalmazás, hogy itt az adatainkkal egy Sugar Monstert, egy Cukor Szörnyet tartunk életben: ha jók a cukraink, ha sokat mérünk, ezek mind jó pontot, a szörny számára pedig élelmet jelentenek. Ha viszont elhanyagoljuk a mérést, vagy éppen tartósan nem oké a vércukrunk, a szörny éhezni kezd. Ilyenkor értesítést is küldd az app, hogy figyelmeztessen erre. A lény kvázi coach szerepet is vállal, hiszen tanácsokat is ad, mennyi inzulint kéne adnunk, mikor kéne legközelebb mérnünk. Bevallom, én lelkesen próbáltam életben tartani a kis szörnyet, volt, hogy napi tizenötször is rámértem a cukromra a kedvéért. Kicsit a régi tamagocsira emlékeztet, sokkal menőbb, vidámabb, színesebb felülettel. Szerintem nagyon jópofa, érdemes kipróbálni!

Hasznos: 8/10

Felhasználóbarát: 8/10

Szórakoztató: 9/10

Design: 9/10

 mysugr.png

4. Predict BGL

A tesztelés során ez az applikáció volt a személyes kedvencem, és ezt használom azóta is. Természetesen az alapok itt is megegyeznek a többivel: vércukorértékeket, inzulinegységeket, CH mennyiségeket adunk meg, a program pedig különböző kalkulációkat végez az adatok alapján. Megbecsli a következő HgA1c értékünket, százalékosan megadja, hogy az utolsó 6 órában mennyire sikerült a normál tartományban tartani a vércukrot, és a pumpákhoz hasonlóan jelzi, mennyi aktív inzulin dolgozik még a szervezetben, valamint javaslatot is tesz a beadandó inzulinegységeket illetően. Mindezek alapján grafikonokat is készít. Különösen megkedveltem benne azt, hogy a bevitt adatok alapján folyamatosan mutatja, mennyi lehet jelen pillanatban a vércukrom. Többször leteszteltem, és legtöbbször valóban nem lőtt mellé az értékekkel. Ha mégis, akkor pedig tanácsot ad, mi okozhatta az eltérést: túl sok/kevés inzulin? nem megfelelő mennyiségű szénhidrát? nem elegendő korrekció? betegség?

hero-shot-home.jpg

Amennyiben élünk ezzel a beállítással, az app folyamatosan működésben lehet a telefonunkon: értesítéseket is küld, ha úgy sejti, valószínűleg alacsony vagy magas vércukor lehetősége áll fenn. Engem egyszer az éjszaka közepén keltett fel egy pittyegéssel, hipóra figyelmeztetve. Először csak szitkozódtam, hogy felébresztett, és hogy egyáltalán elkezdtem használni az applikációt, de mondván már úgyis ébren vagyok, rámértem a cukromra: 4,2 volt, amiből valószínűleg egy fél órán belül tényleg hipoglikémia lett volna. A programnak köszönhetően viszont megelőztem azt. Azóta is élek ezekkel az értesítésekkel, mindenkinek jó szívvel ajánlom, mert ha elég pontosak a bevitt adatok és a beállítások, több kilengő érték is kivédhető vele.

Hasznos: 9/10

Felhasználóbarát: 8/10

Szórakoztató: 7/10

Design: 9/10

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr9612941159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása