Cukkerberg

Body-positivity diabétesszel

2023. április 04. - szabari.betti

istockphoto-1282091575-612x612.jpg

Manapság az összehasonlítgatás mindennapos. Bármennyire erős és pozitív lehet a közösségi média, mégis összehasonlítási forrás is lehet. Hatására nem nehéz összehasonlítanod magad mások testével, elért sikereivel, utazásaival, kapcsolataival. Ez a cukorbetegség világában is előfordulhat: összehasonlítjuk az A1c-nket, a pumpánkat, az egyéb eszközeinket. Ami a testpozitivitás témakörét illeti, sokak számára egészen természetes, hogy saját testalkatukat összehasonlítják valaki máséval. Könnyű beleesni abba a hibába, amint lefelé görgetsz a social média felületeken, hogy meglátsz egy lapos hasat vagy egy izmos kart, és azt gondolod: nekem is ilyennek kellene lennem.

A lényeg: nem, nem kell. Ha össze akarod hasonlítani magad valakivel, minden szempontot össze kell vetned az illetővel kapcsolatban. Természetesen ezt nem igazán lehet megtenni, akkor miért csak egy aspektusra összpontosítasz?

Amikor a diabétesz kihívást jelent. Néhány évvel ezelőtt megpróbáltam drasztikusan lefogyni, de úgy tűnt, hogy soha nem fog sikerülni. Próbáltam étkezési naplót vezetni, teát ittam evés helyett, amikor éhes voltam, és elkerültem a nagyobb étkezéseket, de úgy tűnt, semmi sem működik. Egy dolog, ami nagyon nehezemre esett, az volt, hogy elfogadjam azt a tényt, hogy amikor sportolok, szükségem van egy gyümölcslére vagy egy müzliszeletre, hogy megmentsen magam a hipoglikémiától. Sokszor zavart az, hogy mikor az edzőteremben vagyok, időnként meg kell állnom, hogy feltöltődjek egy kis szénhidráttal. Azt gondoltam: „Akkor mi értelme edzeni? Egyszerűen visszanyerem az összes elégetett kalóriát.'' Szerintem sok embernek ugyanaz az ideológiája. Lehetsz nagyon óvatos azzal kapcsolatban, hogy mit eszel, és akkor már egy egyszerű kirándulás az edzőterembe „mindent tönkretesz”. Idővel megtanultam, hogy ez a gondolkodásmód mérgező számomra. A szervezetemnek szüksége van szénhidrátokra, és ez így rendben van. Egyszerűen alkalmazkodhatok és megpróbálok más tényezőket megváltoztatni edzés előtt, de nem haragszom emiatt a cukorbetegségemre, pusztán azért, mert edzés közben szüksége van némi szénhidrátra!

Diabétesz miatti hegek és eszközök. A cukorbetegséggel kapcsolatos testpozitivitás egyéb aspektusai a sebek, hegek, és a testünkhöz kapcsolódó eszközök. Ha napi több injekciót adsz magadnak, valószínűleg apró pöttyök jelennek meg a leggyakoribb injekciós helyeken. A pumpa előtt körülbelül 12 évig én is pent használtam, így el tudjátok képzelni, milyen hegeim vannak! Próbálok ezekre nem úgy tekinteni, mint sebek, amelyeket el kell rejtenem. Nem mindig megy még, de próbálom büszkén felvállalni őket az ismerőseim előtt, hogy megmutassam, milyen erős voltam és vagyok még mindig. Ez is azt a szívósságot, szilárdságot és erőt mutatja, amelyre a T1D-vel élő embereknek szüksége van ahhoz, hogy továbbra is harcosok maradjanak. Ha a cukorbetegség kezelésére szolgáló eszközöket viselsz a testeden - mint én -, fennáll annak a lehetősége, hogy szégyelled ezeket, és ez befolyásolja a testpozitív gondolkodásmódodat. Ez teljesen normális. Ha „robot alkatrészek” vannak a testeden, az emberek megnézik azokat. Tudom, hogy ez időnként mennyire frusztráló tud lenni. Senki sem akarja, hogy csak azért bámulják meg, mert megpróbál életben maradni! Ami engem illet, mára igazi kiborg lettem. Inzulinpumpát használok, és szenzort (folyamatos glükózmonitort) viselek a testemhez rögzítve. Két készülék is csatlakoztatva van hozzám, így el tudod képzelni, hogyan nézhetek ki fürdőruhában: a hasam felét eltakarják a kütyük! Az emberek legtöbbször inkább kíváncsiságból néznek meg, ezt az is bizonyítja, hogy a pumpa már sokszor volt beszélgetésindító idegenekkel. Sokuknak cukorbeteg barátjuk vagy családtagjuk volt, és egyszerűen csak szerettek volna többet tudni.

Annak megértése, hogy minden embernek más a háttere és a története, ráébreszthet minket arra, hogy a testpozitív hozzáállás tulajdonképpen valami elérhető dolog. Ha elfogadod, hogy a cukorbetegséged nem azért van jelen, hogy "tönkretegye" ezt a pozitivitást, hanem hogy segítsen felismerni, mennyire különleges vagy emiatt, akkor egy lépéssel közelebb kerülsz ahhoz, hogy kedvesebbé és megértőbbé válj önmagadhoz és testedhez.

 

fotó: www.unsplash.com

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr7018094016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása