Cukkerberg

Prediabéteszem van. És most?

2022. november 28. - szabari.betti

istockphoto-1199670571-170667a.jpg

Talán úgy érzed, valami nincs rendben a testeddel, vagy sötét foltokat veszel észre a nyakadon, a hónaljadon, a térdeden vagy a könyöködnél. Lehet, hogy egy rutinellenőrzés alkalmával az orvosod észreveszi, hogy vércukorszinted magasabb a normálisnál, és felmerül, hogy cukorbeteg vagy-e. Ehelyett azt a választ kapod, hogy prediabéteszed van. Oké, és az mit jelent? Mit kell most tenned?

Mi az a prediabétesz? Ez a kifejezés arra utal, hogy a vércukorszinted valamivel magasabb a normálnál, de nem elég magas ahhoz, hogy 2-es típusú diabétesznek lehessen tekinteni. A prediabétesz tulajdonképpen egy piros zászló, amely jelzi, hogy valami nem működik megfelelően az anyagcserédben. Azonban ha bizonyos életmódbeli változtatásokat sikerül végrehajtanod, megelőzheted, vagy késleltetheted a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását.

A hasnyálmirigyed, mint egy szivacs. Cukorbeteg-oktatóként gyakran vízzel teli szivacsot használnak példaként annak modellezésére, hogyan termeli a hasnyálmirigy az inzulint. Ebben a példában a szivacs a hasnyálmirigyet, a víz pedig az inzulint jelképezi. Mindannyian a szivaccsal születünk, a cél, hogy az ne fogyjon ki a vízből, de ha az étrendünk nagyrészt magas zsír-, nátrium- és finomított cukortartalmú, feldolgozott élelmiszerekből áll, akkor a szokásosnál kicsit jobban kinyomjuk a szivacsot, és csökkentjük a a benne lévő víz mennyiségét. Ha hozzáadunk olyan tényezőket is, mint például a mozgásszegény életmód, a stressz és az elégtelen gyümölcs- és zöldségfogyasztás, amelyek sok tápanyagot biztosítanak számunkra, akkor eljön a nap, amikor a szivacsban már csak nagyon kevés víz van. Ezek a tényezők inzulinrezisztenciát okoznak. 

Inzulinrezisztencia. Ez akkor fordul elő, ha az izom-, zsír- és májsejtek nem reagálnak megfelelően az inzulinra. Képzeld el a sejtjeidet, mint zár, az inzulint pedig mint kulcs. A kulcs enyhén ferde, és nem tudja kinyitni a zárat, hogy a cukor bejuthasson a sejtekbe. Mivel a sejtek nem tudják felszívni a glükózt a vérből, a hasnyálmirigy több inzulint termel. Míg elegendő inzulint tud termelni ahhoz, hogy leküzdje a sejtek inzulinra adott gyenge reakcióját, a vércukorszint megfelelő szinten marad. De ha nem tud eleget termelni, akkor a vércukorszint emelkedését észleljük, ami azt jelzi, hogy valami nincs rendben. Nos, honnan tudta az orvos, hogy prediabéteszed van? A korábban említett tesztek valószínűleg a következőket tartalmazták:

  • Glikált hemoglobin (A1c) teszt. Ez a teszt megmutatja, hogy mennyi volt az átlagos vércukorszint az elmúlt három hónapban.
  • Éhgyomri vércukormérés. Nyolc órás koplalás után vérmintát vesznek.
  • Orális glükóz tolerancia teszt. Nyolc órás koplalás után vérmintát vesznek, cukoroldatot iszol, majd két órával később megmérik a vércukorszintedet.

Prediabéteszem van, és most? Nos, már tudjuk, hogy a prediabétesz egy olyan állapot, amely a cukorbetegség kialakulása előtt van, de a diagnózis felállítása után nagymértékben kontrollálhatod azokat a tényezőket, amelyek megakadályozhatják, hogy a dolog 2-es típusú cukorbetegséggé fejlődjön. Az egyik kulcs a környezet, az étkezési szokások és a mozgási szokások felmérése. Az egészséges, feldolgozott élelmiszerekben szegény, főként gyümölcsökből, zöldségekből, sovány húsokból és tenger gyümölcseiből, hüvelyesekből álló étrend fenntartásával, valamint napi kb. 150 perces testmozgással megelőzheted vagy késleltetheted a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását és visszatérését.  

 

forrás: https://beyondtype2.org/ive-got-prediabetes-now-what/

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr7917953220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mamoba 2022.12.01. 00:04:40

A napi 150 perc testmozgás mit takar?
süti beállítások módosítása