Cukkerberg

Függőség és T1D

2021. november 30. - szabari.betti

bt1-header-t1d-addiction.jpeg

A függőség krónikus rendellenesség és mentális egészségügyi probléma, amely gyakran szélsőséges szerhasználathoz vezet. Csak 2016-ban a kábítószerekkel való visszaélés több mint 151 000 ember halálát okozta az Egyesült Államokban – 63 000 embernél kábítószer-túladagolás, 88 000-nél túlzott alkoholfogyasztás miatt. Bármennyire is veszélyes a függőség olyan emberekre, akiknek nincs meglévő betegségük, még nagyobb aggodalomra adhat okot az 1-es típusú cukorbetegségben szenvedők számára.

Michaela, aki 1-es típusú cukorbetegséggel él, és 7 éve tiszta, megosztotta függőségének történetét a beyondtype1.org-on.

„Tökéletes gyerekkorom volt” – mondja Michaela. „Csodálatos szüleim vannak, és egy középosztálybeli, középnyugati családban nőttem fel. Sokat sportoltam, és apám volt az edzőm a csapatban, ahol játszottam. Családi nyaralásokra mentünk Floridába és Disney Land-be, a nyarainkat pedig az Erie-tavon csónakázva töltöttük.” Michaelát 11 évesen diagnosztizálták 1-es típusú cukorbetegséggel. „Utólag visszagondolva nem jut eszembe olyan klasszikus kiváltó ok, amely miatt elkezdtem drogozni” – mondja Michaela, aki soha nem érzett semmiféle szégyent vagy bizonytalanságot a T1D miatt. 16 évesen kezdett alkoholt inni a barátaival, bár ez soha nem okozott komolyabb problémát. Viszont Michaela 18 évesen kipróbálta a kokaint. „Ezután kipróbáltam egyéb drogokat is, mint például az ecstasy, de ezeknek sosem voltak súlyos következményei” – mondja Michaela. „Hétvégén eljártam bulizni, egyébként meg iskolába jártam és dolgoztam. Az egész teljesen hétköznapi volt számomra” – emlékszik vissza Michaela. „Csak a 20-as éveim végén kezdtem el randevúzni azzal a fickóval, akitől fájdalomcsillapítókat kaptam. Időnként kipróbáltuk a Vicodint és a Percocetet, de szerettem azt az állapotot, amit kiváltottak” – mondja Michaela. "Annyira jól éreztem magam olyankor, minden nehézségem eltűnt." Michaela ezután olyan erősebb gyógyszerekkel kezdett kísérletezni, mint a morfium. „Onnantól kezdve a heroinig nem is volt megállás” – mondja Michaela.

Szövődmények kialakulása a függőség során. Michaela elismeri, hogy egyáltalán nem vette figyelembe a cukorbetegségét, amikor drogokkal kísérletezett. „A kábítószereknek megvan az a hatása, hogy az életedben minden más háttérbe szorul” – mondja Michaela. „Amikor mindent mondok, komolyan mindenre gondolok. Mindennél fontosabbá válnak a szerek, és nem is tudod, hogyan történt." Michaelának számos T1D-vel kapcsolatos szövődménye alalkult a függősége alatti időszakban, beleértve a ketoacidózist, a hasnyálmirigy-gyulladást és a vesefertőzéseket. „Azt mondanám, hogy több dolog kombinációja késztetett arra, hogy úgy döntöttem, hogy kijózanodok” – mondja Michaela. „Annyit veszítettem ez alatt az 5 év alatt. Valóban mindent el kell veszítened ahhoz, hogy rájöjj, ki kell józanodnod. 32 éves voltam, elvesztettem a fiam felügyeleti jogát, és nem volt hova mennem, csak egy sírhoz. Összetörtem a szüleim szívét, és édesapámnál éppen rákot diagnosztizáltak. Azt mondta nekem: "Ha az életemet tudnám adni azért, hogy jobban legyél, megtenném." Egy hónappal később elmentem a rehabilitációra, és ezúttal nem vacakoltam.”

Michaela nehézségeket tapasztalt az 1-es típusú cukorbetegséggel kapcsolatos megfelelő receptek és kezelés megszerzésében, ami problémákat okozott a rehabilitációs folyamatban. „A felvételem napján az ápolónő nem engedett be a rehabilitációra, mert nem volt felírva az inzulinom” – emlékszik vissza Michaela. „Akkoriban nem volt munkám és biztosításom. Évek óta nem voltam orvosnál. A Walmartban vásároltam az inzulinomat, hogy túléljem” – teszi hozzá. „Emlékszem, kiabáltam vele, hogy a heroin sokkal gyorsabban megöl, mint az inzulinom.” Michaela visszatért a heroin használatához, miután elutasították a rehab osztályon, de három hónappal később talált egy olyan létesítményt, amely érzékenyebb volt a helyzetére.

A mélypont elérése. Dr. Kathleen Wyne, endokrinológus úgy véli, hogy az aktív függőségben szenvedők, akik 1-es típusú cukorbetegséggel is élnek, semmiben sem különböznek minden más, szerrel való visszaélés problémájával küzdő személytől. Azonban az, hogy az egyén hogyan jutott el a függőségig, változhat, és gyakran magában foglalhatja a T1D-vel való együttélés hatásait is. „Különbözhet az, hogy hogyan érik el a mélypontot” – mondja Dr. Wyne. „Súlyos DKA és/vagy súlyos hipoglikémia lehet az az esemény, amely kiváltja a függőség azonosítását. Ennek ellenére sok olyan betegünk van, akiket gyakran fogadnak be, akik még mindig tagadják problémáikat – ez sem különbözik más aktív függőségben szenvedő személyektől.”

A 29 éves Mollynál 1-es típusú cukorbetegséget diagnosztizáltak 2004-ben, egy hónappal a 13. életévének betöltése előtt. „Éppen költöztem, elértem a pubertás koromat, majd cukorbetegséget diagnosztizáltak nálam” – emlékszik vissza Molly. „A rossz hozzáállásom miatt azonnal bekerültem egy rám nézve káros közösségbe. 2006. április 14-én próbáltam ki először a kokaint.” Molly egy ideje kísérletezett kábítószerekkel, mielőtt kipróbálta volna a kokaint, de soha nem érte el a függőség szintjét. „Hamar rájöttem, hogy kokainfüggő lettem” – mondja Molly. „Istentelen mennyiséget használtam naponta, néhány hónapig. 2006 júniusában túladagoltam magam. Szívinfarktusom volt, a vesém hibásan működött. Emlékszem, a pulzusom 220 volt, amikor megérkeztem a sürgősségire. Bár csak pár hónap volt, ez megváltoztatta az életem hátralévő részét.”

Molly rehabra ment, ahol hetekig súlyos elvonási tünetektől szenvedett, míg végül hazatérhetett. „2011-ig még sok füvet szívtam és sok tablettát szedtem” – emlékszik vissza Molly –, de aztán jelentkeztem  egy sürgősségi egészségügyi szakember képzésre, és rájöttem, hogy abba kell hagynom. Az 1-es típusú cukorbetegség Molly tinédzserkori mentális egészségére gyakorolt ​​​​hatásait „lesújtónak” nevezte. „Drogokat használtam, hogy megbirkózzak vele” – mondja. Molly agya és szíve is károsodott, és vese- és májbetegséget diagnosztizáltak nála. Magas vérnyomással és magas koleszterinszinttel is küzd. „Oly sokáig bántalmaztam a testemet, mert annyira dühös voltam rá, amiért ellenem fordult” – mondja Molly. "Most sokkal keményebben kell törekednem az egészségem megőrzésére."

„Az életcélom az, hogy segítsek másoknak” – teszi hozzá Molly. „Változást szeretnék elérni a fiatal cukorbetegek életében, hogy talán tanuljanak a hibáimból.” Napjainkban a 911-es diszpécserként végzett munkája mellett Molly orvosi diplomáján dolgozik, és azt tervezi, hogy az endokrinológiára vagy a sürgősségi orvoslásra fog összpontosítani.

Függőség T1D-vel élő fiataloknál. Dr. Wyne úgy véli, hogy általánosságban több szakirodalom áll rendelkezésre a T1D-s fiatalok és serdülők kábítószerrel való visszaéléséről, mint a T1D-s felnőtteknél. "Ez valószínűleg összefügg azzal a ténnyel, hogy a pszichológia jellemzően a gyermek-endokrinológiai klinikák szerves része, de egyáltalán nem az a felnőtt endokrinológiában" - mondja Dr. Wyne. "A gyermekgyógyászati ​​oldal emellett nagyon sokat foglalkozik a viselkedési változásokkal való figyelemfelkeltéssel, mert már a pubertás, a lázadás és a felnőttkorba való átmenet problémáival küzdenek." Amikor Dr. Wyne-nek egy páciense érkezik, aki aggodalmát fejezi ki opioid-függőségével kapcsolatban, kénytelen a sürgősségi osztályra küldeni. „Megkapják a szükséges ellátást, de jobb módot kell találni arra, hogy hozzáférjenek a mentális egészségügyi rendszerhez” – teszi hozzá Dr. Wyne.

Bár a T1D közösségben sokan tisztában vannak a különböző étkezési zavarokkal, Dr. Wyne úgy véli, hogy a függőséggel nem foglalkoznak kellőképpen. Azt is megjegyzi, hogy az endokrinológiai osztályon a függőség jeleinek fokozott tudatosítása elengedhetetlen a jövőben. „Annyira belemerülünk a cukorbetegség kezelésébe, hogy hajlamosak vagyunk elfelejteni az élet minden más részével foglalkozni” – mondja Dr. Wyne. „Ez lehetőséget ad arra, hogy emlékeztessem az embereket, hogy ha valaki nem tudja irányítani az életét, akkor nem tudja irányítani a T1D-jét. A klinikai látogatásnak többről kell szólnia, mint az inzulinadagolásáról; beszélnünk kell az életről."

 

forrás: https://beyondtype1.org/addiction-t1d

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr4616746038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása