Mit kérdezzek a Lifegarden standon, ha gyermekem cukorbeteg?

2014. november 10. - kiskatka

A 9. Egy Csepp Világnapon a LifeGarden pszichológusaitól kaphatsz néhány tippet arra, hogyan érheted el, hogy a gyermeked vidámabban, könnyebben kezelje az oviban, suliban, közösségben a cukorbetegséget. Vagy éppen arra, hogy Te hogyan tudsz megküzdeni gyermeked krónikus betegségével.

20131117_124704 (1).jpg

LifeGarden szakértői, ezt a logót keressétek!

LifeGarden egy weboldal, melynek célkitűzése, hogy a pszichológiát kézzelfoghatóvá és a gyakorlatban felhasználhatóvá tegye, ezáltal jobb életet biztosítva az embereknek. Egy innovatív szakmai közösség, akiket megkereshetnek a problémákkal, elakadásokkal küzdők. Emellett rendszeresen írnak ismeretterjesztő cikkeket a legváltozatosabb témában. Folyamatosan fejlesztik kreatív gyermeknevelési eszközeiket, melyek számtalan hétköznapi problémára kínálhatnak gyors és hatékony megoldást. Nap mint nap azért dolgoznak, hogy egy olyan világot alkossanak meg, ahová mindenki tartozni szeretne.

Keressétek a LifeGarden pszichológusait a kiállítói térben, a gyerekfoglalkoztatók mellett.

Történetek tavalyról - Napos a lányom az oviban

Kérdező: Az oviban napos rendszer van. Lányom, amióta kiderült, hogy cukorbeteg nem akar részt venni a napos feladatokban. Nem értettük, mi történt.

LifeGarden: A cukorbetegséggel járó kötelező mérés – szúrás, és az étkezések során a szénhidrátbevitel számítása komoly megterhelést, és éles váltást jelent a gyermek (és a szülő) napirendjében. A gyermeknek óvodás létére, 3-5 évesen kell felnőtteket meghazudtoló pontossággal és precizitással szabályokat betartania, és eközben nem hibázhat. A hibázásnak komoly következményei lehetnek.

Ezzel a szigorú rutinnal komoly felelősséget teszünk gyermekünk „vállára”. Emellett az óvodai naposság, ahol a sajátja mellett több tíz gyermek „jóllétéért is felel” még extra terhelés. A gyermek ebben az életkorban nem tud különbséget tenni aközött, hogy a saját életében a szigorú napirendnek „Életveszélyes” következményei lehetnek, míg emellett a „sima naposi helyzet” következménye „csak” maximum kiborított leves, és összekoszolt szék. Az ő fejében könnyen az a kép alakulhat ki, hogy a csoport másik 24 tagjának az életéért is ő felel azon a napon, ami tényleg teljesíthetetlen kérés egy ekkora gyermek felé. Még felnőttek sem szívesen vállalják számukra ismeretlen gyermekek felügyeletét, akár egy-két órára sem – ugyanezt elvárni egy gyermektől több, mint teljesíthető.

eszközök.jpg

A gyerekek alkotása a VIII. Egy Csepp Világnapon

Megoldást jelenthet a szülő bevonásával egy ilyen reggelen elmesélni a csoport számára, hogy lányunk napirendje mennyire komoly, milyen feladatokat kell teljesíteni, amiben nem hibázhat, és ehhez képest milyen feladatok várnak rá ma, a napossággal. Alkalmazni lehet a LifeGarden heti tervezőt, amibe be lehet illeszteni a cukorbeteg gyermek számára fontos napi rutinokat: az „evés, sportolás, mérés, szúrás” menüpontokat, és a többi naposnak is megmutatni ezeket a jeleket. Így a gyermek rutinját integráljuk a csoport napirendjébe.
Kicsit könnyebben megoldható, trenírozható otthon a helyzet, a LifeGarden háztartási lottó használatával. A család minden tagja vasárnapi ebéd után kihúzza, milyen feladata lesz a héten. Apa pl teríteni fog, a kisfiú porszívózni, a kislány felmosni, és anyuka kávét főzni. Érdemes a felnőtteknek ilyenkor „hibát véteni”, pl. télen húsvéti szalvétát kitenni, és ilyenkor teret adni a viccelődésnek, vicces megbeszélésnek.

Különösen fontos ez a cukorbeteg gyermeknél, hogy így megtanul különbséget tenni a „végzetes” és „vicces /nem végzetes” következménnyel járó helyzetek között. Ez nagy segítség lehet számára, hogy a teljesítmény orientált helyzetek, amelyek eleve adódnak az óvodában, iskolában, ne sokszorozzák az amúgy sem kicsit terhelését. Ezáltal tanítjuk meg, hogy lehet/és kell a kötelességbe valami lazaságot vinni, humort – és nekünk, szülőknek is jár néhány vidám perc.

Tű úrfi

Kérdező: Az óvodában a pedagógusok az iskolai felkészítés jegyében elkezdték a finom-motorikus mozgások fejlesztését, ami a gyakorlatban a hímzések és varrások délelőtti bevezetését jelentette. Az óvó néni azzal fogadta, a szülőt, hogy szabotálja a foglalkozásokon való részvételt. Nincs idejük, energiájuk vele külön foglalkozni, és a tanrend szerint kell folytatni a felkészítést. Tudjuk, hogy kislány nem rossz gyermek, nem tudták mire vélni az ellenállását.

LifeGarden: A cukorbeteg kislány naponta ötször kap inzulint, és ehhez még jön a mérések általi szúrás mennyisége is. Számára a „TŰ”nek más funkció jutott az életében. Varrás helyett javasoljuk a „körmöcskét”, ami a finom-motorikát szúrás nélkül fejleszti.

Érdemes írni egy mesét „TŰ” Úrfiról, aki a kislány állandó társa, és védelmezője. Ezáltal a gyermek is másként fog tekinteni a tűre, és kicsit visszatalál a mesék világába, az általuk teremtett érzelmi biztonságba. Ezt elmesélve az oviban, hogy a gyermekek nem érzik megkülönböztetésnek lányunk távolmaradását a varrástól, szintén jótékony hatása van a pedagógus csapatra egy ilyen történetnek, hisz ők nem extra erőfeszítésnek élik majd meg a helyzetet, hanem a mesén keresztül beilleszthető a „problémás” gyermek is a napi rutinba.

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr836884513

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.