Öregítenek a kalóriák?

2014. április 08. - kiskatka

Jelentősen csökken a halálozási arány és az öregedéssel összefüggő betegségek, így a cukorbetegség előfordulása a kalóriamegvonásos étrenden lévő majmoknál - derült ki egy 25 évvel ezelőtt megkezdett tanulmányból, amely a majmok étrendje és öregedése közti kapcsolatot vizsgálja.

293257-monkeys-cute.jpg

 gorillakölyök orvosi vizsgálaton

A Wisconsin-Madison Egyetem vizsgálata egyike az Egyesült Államokban jelenleg is folyó két hosszú távú kutatásnak, amely a kalóriamegvonásos diéta hatásait kíséri figyelemmel a főemlős állatoknál. A 76 rhesusmajmot vizsgáló tanulmány legújabb eredményeit a Nature Communications című tudományos folyóiratban közölték.

Amikor az állatok elérték a 7-14 éves kort, a kutatók olyan étrendet állítottak össze számukra, amely az addiginál 30 százalékkal kevesebb kalóriát tartalmazott. A kontrollcsoportba tartozó majmoknál - amelyek annyit ettek, amennyit csak akartak - a betegségek kialakulásának kockázata 2,9-szer, a halálozásé pedig háromszor volt magasabb, mint a kalóriamegvonásos diétát folytató társaiknál.

A kutatók továbbá már a tanulmány megkezdése utáni hat hónapban diabéteszt észleltek a kontrollcsoport majmainál, amikor azok még bőven erejük teljében voltak. A tanulmány egyik szerzője, Richard Weindruch szerint az eredmények azt bizonyítják, hogy az alacsonyabb rendű organizmusoknál tapasztalt hatások a főemlősökre is vonatkoznak. A legyeknél és rágcsálóknál 40 százalékkal növekszik a várható élettartam, ha a csökken a kalória-bevitelük, miközben folyamatosan kapják az alapvető tápanyagokat.

A kalóriamegvonás fogalma nagyjából két évtizeddel ezelőtt került be a köztudatba, amikor néhányan 30 százalékkal csökkentették kalória-bevitelüket, hogy lassítsák az öregedéssel járó betegségeket. A tanulmány szerzői ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy ők "kutatási eszközként", nem pedig életmódbeli irányelvként tekintenek a kalóriamegvonásos diétára.

A kalóriamegvonás gyakorlatilag az anyagcsere újraprogramozását eredményezi. Minden olyan fajnál, amelynél kimutatták, hogy a módszer lassítja az öregedést és a vele járó betegségeket, az energiaszabályozásban ment végbe változás, és a sejtek, illetve az organizmus azon képességében, hogy a kor előre haladtával reagáljon a környezeti változásokra. Feltehetően ez a bizonyos anyagcsere-átkapcsolás az, ami a cukorbetegség kialakulásának megakadályozásában, lassításában fontos lehet - rettenetesen izgalmas kérdés, mi történik valójában a sejtekben és hogyan lehet ezt még jobban elősegíteni! 

Addig is a hétköznapokra lefordítva a majmos dolgot: ha szeretnéd a 2-es típusú diabot megelőzni vagy lassítani, jó eséllyel elég 30%-ot lecsípni a napi energiakeretből és feltehetően a rendszeres mozgás is valahol ugyanezen a tengelyen hat (min. heti 150 perc, napi 30 perc). A kalóriaszámolgatáshoz jó szívvel ajánlom a KalóriaBázis oldalt - ingyenes, jó nagy adatbázissal, mobilon is működik, szerintem tök praktikus, én szeretem. 

(MTI nyomán. Medicalonline)

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr125985461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.