Cukkerberg

Terápia és diabétesz

2024. április 22. - szabari.betti

istockphoto-1435001168-612x612.jpg

Érzelmileg időnként rendkívül nyomasztó lehet diabétesszel együtt élni. Nemcsak egy krónikus betegség diagnózisával kell szembenézned, hanem nagy valószínűséggel változtatnod kell az életmódodon, a napi szokásaidon is. Hogyan segíthetnek a pszichológusok a cukorbetegség és a vele járó stressz kezelésében, az elhízás elkerülésében, a kezelési terv betartásában?

Diabétesz és stressz. A stresszt már többször összefüggésbe hozták a 2-es típusú cukorbetegség fokozott kockázatával. Stresszhelyzetben a szervezet jelez az idegrendszernek, hogy az epinefrint és kortizolt termeljen, amelyeket stresszhormonoknak nevezünk. Amikor a kortizol és az epinefrin felszabadul, a máj több glükózt termel. Azok számára, akik már eleve cukorbetegek, vagy fennáll náluk a diabétesz kockázata, veszélyes lehet az, hogy ilyenkor megemelkedik a vércukorszintük. Az a tapasztalatom, hogy ha megtanuljuk kezelni a stresszt, jobban tudjuk beállítani a vércukorszintünket is. Tehát a stresszszint szabályozása egy rendkívül fontos eleme a diabétesz kezelésének.

Pszichológus felkeresése cukorbetegség esetén. A pszichológusok segíthetnek a diabétesszel élőknek a szükséges életmódváltoztatásokban, az étkezési szokások módosításában, vagy akár az aktivitási szint növelésében. Az újonnan cukorbetegséggel diagnosztizált emberek gyakran nehezen fogadják el a diagnózist, különösen akkor, ha fizikailag egyébként egészségesnek érzik magukat, és nem tapasztalják meg a magaas vércukorszint súlyosabb tüneteit. A pszichológusok támogatást nyújthatnak olyan érzelmi reakciók kezelésében, mint a hitetlenség, a bűntudat és a szorongás, és megtaníthatják, hogyan fogadjuk el ezt az állapotot. Sok diabétesszel élőt érint a depresszió kérdése is, és a vele járó krónikus fáradtság, az értéktelenség érzése. Egy képzett terapeuta ezekben is segíthet a pácienseknek.

Kezelési terv kidolgozása. Ha pszichológushoz fordulsz, akkor várhatóan megvitathatod vele nem csak az általános fizikai és érzelmi egészségi állapotodat, hanem az egyéb meggyőződéseidet és magatartásodat is megbeszélhetitek és kielemezhetitek együtt. Arról is beszélhetsz vele, hogy mennyire érted a cukorbetegséget és a konkrét diagnózist. Életed minden területéről lesz alkalmad beszélgetni, például a munkádról, az otthonodról, a családi és társadalmi helyzetedről. Így egy terapeuta be tudja azonosítani azokat a konkrét kihívásokat, amelyekkel szembesülhetsz a mindennapokban. Például a családtagjaid szívesebben tartanak otthon egészségtelen ételeket is, amelyeknek nehéz ellenállni? Vagy ugyanez a helyzet, csak az irodában? A pszichológus segít rávilágítani azt is, hogy mi az, amit már jól csinálsz a diabétesz kezelését illetően, és mi az, amiben még fejlődnöd kell.   

Lépések a jólléthez, diabétesszel. Fontold meg a következő lépéseket, amelyek hasznosak lehetnek az egészségtelen szokások megváltoztatásában, valamint a negatív gondolatok és magatartások kezelésében.

  1. Értsd meg a cukorbetegséget. A diabétesz megismerése, és a konkrét diagnózis megértése segít később megalapozott döntéseket hozni az állapotod kezelésé során. Mielőtt az aktuális kontrolra indulsz a kezelőorvosodhoz, mindig érdemes összeírnod a válaszra váró kérdéseidet, vagy aggályaidat egy listába.
  2. Fogadd el az érzéseidet. Általában azok az emberek, akik elismerik a cukorbetegséggel kapcsolatos negatív érzéseiket, jobban tudnak gondoskodni önmagukról és stabilabban tudják tartani a vércukorszintjüket.
  3. Teremts egyensúlyt. Ne engedd, hogy az életed kizárólag a diabéteszről szóljon, ne mindig a cukorbetegségen legyen a fő hangsúly. Ennek nem kell meghatároznia téged. Te ugyanaz a személy vagy, aki a diagnózis felállítása előtt voltált, folytasd azoat a tevékenységeket, amelyeket azelőtt is élveztél. 
  4. Légy realista. A túl merev szabályokat nagyobb valószínűséggel szegik meg az embereket. Tűzz ki olyan kis célokat, amelyek könnyen elérhetőek, például napi 10 perc gyaloglás, majd fokozatosan napi 30 perc. 
  5. Próbálj ki új dolgokat. Míg a cukorbetegség-diagnózis jelentős változtatásokat igényelhet az életmódodban, lehetőség is nyílik új receptek, ételek vagy tevékenységek kipróbálására is. Élj velük!
  6. Legyen egy támogató hálózat mögötted. Beszélj a családoddal és a barátaiddal arról, hogyan támogathatnak téged a diabétesz kapcsán. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr1518375813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása