Cukkerberg

Mindent a csokoládéról

2022. június 03. - szabari.betti

chocolate.jpg

Az istenek ajándéka, a szerelem íze, ami persze elég értékes ahhoz, hogy pénzért kereskedjenek vele. Anno felrázta az aztékok világát, és a kakaó-kultúra még ma is nagy felhajtást okoz. Az emberiség csokoládé-szeretete egészen az 1900-as évek elejéig nyúlik vissza. Úgy tartották, hogy növeli a szexuális vágyat, ugyanakkor értékes gyógyászati tulajdonságokkal is rendelkezik. Emiatt a csokoládét varázslatos, sőt, isteni ételnek tekintették. Ezt az "elixírt" a spanyolok hozták be Európába, ahol a királyok élvezhették eredeti, folyékony formájában. Végül az európaiak cukrot és zsírt adtak hozzá, csökkentve annak természetes keserű ízét.

1828-ban, amikor Conrad van Houten holland kémikus készített egy olyan gépet, amely a kakaóvajat kivonja a babból, a csokoládé formája örökre megváltozott. A melléktermék a kakaópor volt, amelyet kakaóvajjal kevertek össze, így formába önthető csokoládé "lé" készült belőle. A krémes egyensúly érdekében lúgos sókat és cukorral porított tejterméket adtak hozzá, majd hagyták megszilárdulni. Ez az új csokoládé már sokkal ízletesebb és könnyebben eloszlatható volt. Napjainkban a csokoládé az Egyesült Államokban értékesített édességek több, mint 60%-át teszi ki. Noha népszerűsége nem csökkent az évek során, sőt, nőtt, a kutatók csak most kezdik megérteni a kémiai összetételét és azt, hogy milyen kedvező mellékhatásai vannak. Tényleg afrodiziákum? Valóban csökkenti a vérnyomást? Segíthet korrigálni a cukorbetegek vércukorszintjét? Ezeknek jártunk utána.

Minél sötétebb, annál jobb. A fehér csokoládéból hiányzik az étcsokoládé egyik fontos összetevője, a kakaó szárazanyag. Elsősorban kakaóvajból, cukorból és tejből áll. Bár finom, de a csoki ezen fajtája csak magas kalória- és zsírtartalmat biztosít, a kakaóbab természetes előnyei nélkül. Ez nagyjából vonatkozik ennek a "nagytestvérére", a tejcsokoládéra is. Bár a tejcsokiban több a szárazanyag, mint a fehérben, nem található benne annyi, mint az étcsokoládéban. Elmondható, hogy minél magasabb egy csoki kakaó szárazanyag-koncentrációja (tehát minél sötétebb a színe), annál több egészségügyi előnye van - ilyenkor 70% feletti kakaótartalomban kell gondolkozni. Az étcsokoládé jóval több tápanyagot és antioxidánst tartalmaz.

Hangulatjavító. Az "everything's gonna be alright" érzésről beszélek. A csokoládé- különösen a sötétebbek - endorfint és szerotonint szabadítanak fel, amelyek javítják a hangulatot, megnyugvást okoznak, enyhíti a stressz, bizakodóvá teszik az embert. Egyszóval: boldoggá. A csokoládé képes boldoggá / boldogabbá tenni.

Casanova. A csokoládé megemeli a dopamin és az oxitocin szintet, ami a kötődés és a "szerelem" érzését válthatja ki. Az oxitocin az orgazmus során felszabaduló hormon, amely elősegítheti az emberi kötődést. Nem csoda, hogy főként ezt az ételt ajándékozzák Valentin-napra, a szerelem ünnepére. Állítólag az aztékok királya, II. Moctezuma is bőséges mennyiségű kakaót ivott naponta, hogy képes legyen kielégíteni háremét.

Jót tesz a szívednek. Nem csak metaforikus értelemben, hanem tényleg. A flavonoidok és flavonolok természetes antioxidánsok, amelyek gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy csökkentik  a stroke és a szívbetegségek kockázatát, csökkentik a vérnyomást és a koleszterint szintet is. Az étcsokoládé tele van ezekkel a flavonoidokkal, amelyek egyébként a bogyós gyümölcsökben, az almában, a citrusfélékben és a hagymában is megtalálhatók.

Jót tesz a bőrnek. Német tanulmányok kimutatták, hogy azon nőknek a bőre, akik több csokoládét fogyasztottak, egészségesebb volt, mint azoké, akik kevesebbet - hidratáltabb volt, és kisebb eséllyel égtek le a napon. A flavonol csökkenti az UV-sugárzás által kiváltott bőrpírt és a leégést, ezáltal a bőr jobban néz ki, és fiatalabbnak tűnik.

Csökkenti a vércukorszintet. A növényi polifenolokból származó antioxidánsok magas szintje révén kimutatták az étcsokoládéról, hogy csökkentheti az inzulinrezisztenciát és magát a vércukorszintet. Magas cukor- és szénhidráttartalma ellenére a tejcsokoládé glikémiás indexe 42, az étcsokié pedig csak 23, ami már az alacsony tartományba esik. Ez azt jelenti, hogy a benne lévő cukor lassan szívódik fel - ez a magas zsírtartalomnak köszönhető. Emiatt fontos, hogy egy alacsony vércukor értéket sose kezeljünk csokival. Az étcsokoládéhoz hozzáadott rostok tovább lassítják a szénhidrátok lebomlását a véráramban, és így kedvező irányban befolyásolhatjuk az étrendünk tápanyag-arányát. Például ahelyett, hogy két sor étcsokoládét ennénk, sokkal kiegyensúlyozottabb lesz az étkezésünk, ha csak egy sort eszünk és mellé eszünk egy almát vagy pár szem diót.

Mértékkel a legjobb. Bár az étcsokoládénak nyilvánvaló egészségügyi előnyei is vannak, fontos szem előtt tartani, hogy kétszer annyi koffeint tartalmaz, mint a tejcsoki. A koffein olyan stimuláns, amely ébren tart, és napi fogyasztása esetén enyhe függőséget okozhat (fejfájást, ingerlékenységet okoz a megvonása). A csoki magas cukor- és zsírtartalommal rendelkezik, ezért fontos, hogy ne legyünk Willy Wonkák, a többletkalória gondot okozhat. Ennek ellenére, ha mégis csokoládéval kényeztetjük magunkat, válasszuk a "sötét oldalt".

 

forrás: https://beyondtype1.org/all-about-chocolate/

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr2117840031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása