Strand és diabétesz

2019. július 17. - szabari.betti

38791622_2321209824767630_8521670841358876672_n.jpg

Azon gondolkodsz, hogy elmenekülsz a hőség elől és inkább leugrasz a strandra a nyáron? Nem ítélünk el érte...sőt, tökéletesen megértjük! Itt van pár tipp és trükk, hogy navigálni tudd a diabéteszed, amíg jól érzed magad a szikrázó napsütésben.

Hidratálj! Hidratáltnak maradni talán az első számú, legfontosabb dolog, amit észben kell tartanunk, amíg kint vagyunk a napon, és ez cukorbetegségtől függetlenül igaz mindenkire.

  • Vigyél egy nagy üveg vizet magaddal (vagy többet is)! És nézz utána, hol tudod újraölteni, ha szükséges!
  • Kerüld az alkoholt, a kávét és a szénsavas üdítőket!

 

Vigyél hűtőtáskát! Ha viszünk magunkkal egy apró hűtőtáskát a strandra, sokkal magabiztosabban és nyugodtabban tárolhatjuk akár az ételt, akár az inzulint. Nem kell amiatt aggódnod, hogy csak nem romlandó ételt vigyél magaddal, tehát több alacsony szénhidráttartalmú snack is veled tarthat, mint a sajt vagy a sonka. Az inzulinod is órákig hűvös helyen lehet, ami fontos, hiszen a nyári melegben vagy napon tárolva csökkenhet annak hatása.

  • Az inzulin NINCS biztonságban a napon, a hőségben, így nagyon fontos, hogy gondoskodj annak hűtéséről, amíg a strandon tartózkodsz!
  • A nap más eszközeid hatásosságát is befolyásolhatja, például a tesztcsíkokét vagy a vércukor mérőét. Járj utána, milyen hőmérsékleten tárolhatók mindezek, és mindig tartsd őket árnyékban, hűvösebb helyen!

 

Alacsony szénhidráttartalmú ételek. Arra az esetre, ha megéheznél, de nem szeretnél számottevő szénhidrátot bevinni.

  • Ha a fentieknek megfelelően viszel magaddal egy kis hűtőt, vihetsz magaddal a partra sajtot, sonkát, tonhalat, tofut, amelyek nem dobják az egekbe a cukrodat, ha egy kis uzsonnára vágysz.
  • Nyers zöldségek.
  • Húsételek.

 

Szénhidrátok hipó esetére! Lássuk be, az alacsony vércukrok megtörténnek - még vakáció alatt is! Sőt, ilyenkor nem az általános napirendünk szerint étkezünk, mozgunk, létezünk, így ilyenkor különösen oda kell erre figyelnünk! Íme néhány gyors cukor-opció, ami nem árt, ha készenlétben van:

  • Szőlőcukor tabletták
  • Gyümölcslé
  • Glükóz zselék
  • Lassan felszívódó CH: a hipó utáni szinten tartáshoz szükség lesz lassú szénhidrátokra is, hogy ne következzen be egy újabb alacsony vércukor, így vigyünk magunkkal müzlit, kekszet vagy néhány rozskenyeres szendvicset, ezt elkerülendő. Pumpa kezelés esetén elegendő lehet a bázis százalékos csökkentése is.
  • Végül mindig legyen nálad a vészhelyzet esetére szánt glukagon injekció, extrém hipoglikémia kezelésére.

 

A pumpa lecsatlakoztatása!

  • Amennyiben pumpakezelést folytatsz, mindenképp konzultálj kezelőorvosoddal, hogy mennyi időre biztonságos számodra levenni a pumpádat, ha vízbe mész! Személyes véleményem az, hogy igenis vegyük le a pumpát, ha merülni készülünk. Bár néhány készülék vízállónak van minősítve, azonban a több éves használat után kophat, ütődhet, megjelenhetnek rajta hajszál repedések, amelyen keresztül bejuthat a víz, és zárlatos lehet a pumpa. Én pont idén nyáron jártam így: a három éves pumpámmal most először merészkedtem be egy medencébe, a magasabb vércukrom miatt nem akartam levenni. Körülbelül negyedórát úszkáltam, miután a pumpám teljesen leállt, és még aznap ki kellett cserélni. Szóval inkább óvatosságra intenék mindenkit a témában, és inkább cseppállónak, mint vízállónak tekintsük a pumpát.
  • Szenzorral vízben tartózkodni lehet, de szintén érdemes utánajárni, mi az az időtartam, amely alatt nem hibásodhat meg a transmitter.
  • Ha előreláthatóan több napon keresztül órákon át a  vízben fogsz tartózkodni, érdemes  megvitatni az orvosoddal egy esetleges "pumpa-szünetet" - néhányan ilyenkor a nyaralás idejére visszaállnak penes-injekciós terápiára. Ha így döntenél, nagyon fontos ennek mikéntjét pontosan tisztázni és megtervezni a diabetológussal!

 

Pótcuccok. Pont mikor utazásra készülünk cukorbetegként, strandra ugyanolyan fontos magunkkal vinni mindenből pótot, pót-pótot, hiszen jobb az óvatosság.

  • Plusz tesztcsík, pót vércukormérő, pót lándzsák az ujjszúróhoz.
  • Pót kanül, pót tartály, pót inzulin, tartalék pen (a meghibásodott pumpa esetén ez EXTRÉM fontos, mert a legtöbb gyógyszertárban nem szokott lenni raktáron ilyen...ez is idén nyári tapasztalat), penhez tűk.
  • Fertőtlenítő spray, ami nem csak akkor jöhet jól, ha a fürdés után új kanült kell szúrnunk, hanem egyéb strandos sérülések esetén is, például ha belelépünk egy kagylóba.
  • A hipó esetére szánt szénhidrátokról fentebb már esett szó, de fontossága miatt ezen listának is része kell legyen!

 

Tartsuk szemmel a vércukrunkat! Az átlagtól eltérő körülmények, tehát egy strandolós nap is képes kiszámíthatatlanná tenni értékeinket. Fontos, hogy folyamatosan figyeljük szenzorunkat, vagy mérjünk manuálisan rendszeresen, különösen, ha furcsán érezzük magunkat. Tartsuk közel inzulinunkat és a gyorsan felszívódó szénhidrátokat.

  • A hőségben a vércukorszint akár rövid idő alatt is képes leesni, különösen ha az átlagosnál jelentősebb a fizikai aktivitásunk, hiszen a melegben az erek kitágulnak, intenzívebbé válik az inzulin felszívódás, és ez összeadódik a testmozgás vércukor-csökkentő hatásával.

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr2714957930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.