Repülőtéri security

2019. május 18. - szabari.betti

5ae19dc69cd8d5cb048ea963_airport_security.jpg

Inzulinpumpát viselve a mellkasomon, a repülővel való utazás sokkal nagyobb "kaland", mint egyébként. Cukorbetegen egy ilyen út minden esetben több előkészületet igényel. Diabétesz esetén egy pár napos utazáshoz is könnyű megtölteni egy fél bőröndöt a szükséges felszereléssel és pót-dolgokkal. Pótkanülök, póttartályok, pótpumpa, pótpen, póttűk és ujjszúrók, pótinzulin, pótszerelékek, pótelemek, pótvércukormérő, plusz tesztcsíkok, pót szőlőcukor és szénhidrátok. És rajtam egy elektromos készülék tele folyadékkal és egy vezetékkel. Nem éppen egy ideális összeállítás a szigorú reptéri securityhez. Ismét egy ilyen út előtt állva igyekeztem összeszedni a legfontosabb dolgokat, amire ilyenkor figyelni kell, vagy nálunk kell lennie.

Ha Te is egy repülőút előtt állsz, fel kell készülnöd a repülőtéri security-re, valamint érdemes utánanézni a célországnak, városnak, arra az esetre, ha ott esetleg létezik valamilyen speciális elvárás diabétesszel élők esetén. Mikor külföldre utazunk, ez gyakran előfordulhat. Íme az alapok, hogy mire számíthat az ember diabétesszel, ha át akar jutni a reptéri biztonsági ellenőrzésen.

Pumpa és szenzor. 

  • Mindig rendben van, ha a pumpáddal és/vagy szenzorral utazol! 
  • Érdemes jelezned az ellenőrzést végző személyzetnek, hogy a fentiek valamelyike van rajtad, ilyenkor engem mindig külön vizsgáltak meg eddig. Azonban az a tapasztalat, hogy egyre inkább ismerik az emberek ezt a két eszközt, egyre kevésbé hiszik azt, hogy egy ketyegő valamit hordozol magadon. Esetemben az utóbbi repülések alkalmával már mindig csak legyintettek, hogy haladjak tovább.
  • A legtöbb pumpát és szenzort nem ajánlott átvinni a röntgenen és a test szkenneren, épp ezért érdemes magunkon tartani őket, és jelezni, hogy a kapun kívül engedjenek át, egyéni átvizsgálással. A röntgen vagy a szkenner módosíthatja, összezavarhatja a két készülék beállításait. Érdemes erről megkérdezni a gyártó céget is repülés előtt.

Tűk, fecskendők, lándzsák. 

  • A tűk és minden más inzulin-beadáshoz szükséges felszerelés engedélyezett a repülő fedélzetén.
  • DE, fontos, hogy legyen nálatok egy (mindenképpen) angol nyelvű orvosi igazolás, amely leírja a betegség pontos megnevezését, az utazó aktuális kondícióját, a szükséges gyógyszereket és felszerelést tételesen, valamint azt, hogy orvosilag engedélyezett az, hogy repülőn utazzon és ezek a dolgok nála legyenek. Ez alap, fontos lehet a problémamentes átjutáshoz a kapuknál. A következő szöveg a megfelelően kiegészítve tökéletes lehet a célhoz: 

"[név és születési dátum] is a patient in this office being treated for insulin-requiring diabetes mellitus. She is currently using an insulin pump and does blood sugar monitoring by finger stick. Hypoglicaemic reactions (low blood sugars) are always a possibility, requiring treatment with glucose tablets or acceptable substitutes (for example fruit juice). Therefore, it is essential that she has in her possession at all times insulin, insulin syringes, insulin pens, additional infusion sets and reservoirs and the equipments to test her blood sugar level. It is also essential that she wears the insulin pump at all times, as it is continuously supplying the drug, insulin (continuously delivers insulin into the patient's subcutaneous tissue) which is required for the patient's survival (do not remove this pump).

If you have any question, please contact this office

[aláírás, pecsét]"

Inzulin. 

  • Az inzulin szintén engedélyezett a repülőn, de nagyon fontos, hogy a kézi poggyászban legyen elhelyezve, amit magaddal viszel az utastérbe.
  • SOHA ne tedd az inzulint a feladott poggyászodba! A poggyásztérben sokkal hidegebb van, nagy az esély rá, hogy az inzulin megfagyna, esetleg összetörnének az ampullák, mivel ilyenkor egymásra dobálják a bőröndöket. Azért is fontos, mert ha valamilyen okból kifolyólag a feladott poggyászodat később kapod kézhez, vagy esetleg elkeveredik, legalább amiatt nem kell aggódnod, hogy inzulin nélkül maradsz, ami lássuk be, elég nagy prioritás.
  • Mindig ellenőrizd az inzulinjaidat a repülés után. Ha valami gyanúsat, szokatlant észlelsz, érdemes az orvosoddal konzultálni.

 Glukagon, szőlőcukor, folyadék. 

  • A glukagont a hozzá tartozó tokban engedélyezett felvinni az utastérbe.
  • Szinte biztos vagyok benne, hogy minden reptéren megengedik, hogy szőlőcukrot vagy glükózt tartalmazó gélt vigyen fel a cukorbeteg a gépre, hipoglikémia kezelése céljából, még akkor is, ha az túllépi a meghatározott engedélyezett folyadék mennyiséget.

Legyen még nálad. 

  • Egyéb tartós szénhidrátok hipoglikémia utáni szinten tartáshoz.
  • Kis hűtőtasakok az inzulin tárolásához.
  • EXTRA felszerelés mindenből: inzulin, tűk, pen, szerelék, tartály, szenzor, elemek, lándzsák, tesztcsíkok!
  • Extra pumpa, extra pen, ha van rá lehetőség. Szinte minden pumpa cég biztosít úgynevezett vakáció pumpát hosszabb utazások esetére, amelyet elvihetünk az útra tartaléknak, probléma esetére.

 

Most, hogy a felszerelésed rendben van, lássuk magát a security-n való átjutás menetét:

1. Nem csatolom le a pumpát, csupán jól látható helyre akasztom és jelzem, hogy inzulinpumpám van. Eddig még mindig értették. Nem kérték, hogy vegyem le és nem is világítottak át vagy detektoroztak agyon. Igaz, cserébe egy alaposabb motozást kaphatsz.

2. Az igazolást kikészítem a cuccos tálcára, ahova a táskádat, övedet, dolgaidat kell rakjad átvilágítás előtt, de nem lobogtatom. Ha kell, elő tudom kapni. Eddig még sosem kellett. Viszont hiszem, ha nem lenne nálam, biztos elkérnék :)

3. A kézipoggyászban szúrós dolgokat nem vihetsz fel a gépre és folyadékot is limitáltan (körömolló, parfüm, tusfürdő, ásványvíz mind megy majd a kukába). Nagyon figyelek, hogy ne legyen nálam semmi olyan, amit kidobáltatnának velem. 

4. A kézipoggyászban hipó kezelésére csak szőlőcukrot viszek, vészhelyzetre, illetve valamilyen snacket, tartós CH gyanánt. Az igazoláson rajta van, hogy lehet nálad szénhidrát.

5. A kézipoggyászba teszem az utazás idejére épp elegendő pótszereléket, vércukormérőt és tesztcsíkot, valamint pótpumpát. Ha elveszik a feladott poggyász, vagy épp a terminálban áll le a pumpa, nincs vészhelyzet.

Egyes pumpacégek óva intenek attól, hogy a pumpát átvilágítsák, ezért érdemes megkérdezni a céget utazás előtt, mi a tapasztalat. Nekem még nem volt gondom.

Dióhéjban.

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr4714833818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.