Édesítőszerek

2019. április 13. - szabari.betti

cukor_edesito.jpg

Megpróbáltuk egy helyen összegyűjteni a lehető legtöbb édesítőszert, és mindazt, amit tudni lehet róluk. Reméljük ez segít a választásban! Ha egy termék édesítőszert, cukorpótlót tartalmaz, azt kötelesek feltünteni az "Összetevők" felirat után, mennyiségileg csökkenő sorrendben - ahogy ez a többi hozzávalóra is igaz. Az édesítésre használt anyagokat a nemzetközileg is elismert "E" jelöléssel írják a csomagolásra: E950-968 között jelölik az édesítőket, kivéve a szorbitot - E420 - és a mannitot - E421. Ha egy termék hozzáadott cukrot és édesítőszert is tartalmaz, minden esetben a "cukorral és édesítőszerrel" kifejezést szükséges feltüntetni. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatal aktuális álláspontja szerint az engedélyezett cukorpótlók biztonsággal fogyaszthatók a meghatározott mennyiségben, azonban a 2000-es évek eleje óta számos kutató fedezte fel a mesterséges édesítőszerek egészségkárosító hatásait. Ezek a tiltakozások eddig nem nagyon jutottak túl a civil szervezeteken: ezen szereknek a hosszútávú hatásai, vagy a különböző anyagok szervezetben történő keveredését jelentő koktélhatás máig feltérképezetlen terület. 

A mesterséges édesítőszerekre főként azért támadt igény, mert a természetből származó édesítők nagyon energiadúsak. A legtöbb mesterséges édesítő kalóriaértéke viszont elhanyagolható, nem befolyásolják a vércukorszintet. Érdekes tény, hogy ezen szereknek a nagy része véletlenül került felfedezésre, kémikusok vegyi anyagokkal történő kísérletezései során. A 80-as években terjedtek el, egyrészt energiaszegény tulajdonságuk miatt, másrészt azért, mert sokkal olcsóbb előállítani őket, mint a hagyományos cukrot. A boltban megvásárolható, tabletta, folyadék vagy por formátumú termékek jellemzően szacharint, ciklamátot, aszpartámot és aceszulfám-K-t tartalmaznak. Nézzük őket részletesen!

termeszetes-edesitoszerek-1030x541.jpg

  1. Szacharin

A legelső mesterséges édesítőszer. A répacukornál csaknem 300-szor édesebb, és olykor kesernyés, fémes utóíze lehet. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság által javasolt napi beviteli maximuma 5 mg/testtömegkilogramm. Szintetikus termék, hő hatására instabillá válik. 

  1. Ciklamát

Ennek édesítőereje "csak" 30-szor erősebb a répacukorénál. Hőstabil, ezért optimális ételkészítéshez és befőzéshez is. A napi beviteli maximuma 11 mg/testtömegkilogramm. 

  1. Aszpartám

Szintetikus termék. Az aszpartám 200-szor édesebb a répacukornál. Mivel hőérzékeny, főleg italokat és gyümölcskészítményeket ízesítenek vele. Fontos tudni, hogy ezt az édesítőt PKU-ban (fenilkeonuria, ami egy anyagcsere betegség) szenvedő betegek nem fogyaszthatják! Energiatartalma van, hiszen a szervezetben hasznosuló két aminosavból áll. Napjainkban az Európai Unióban szabadon forgalmazható, hiszen biztonságos fogyasztását nagyszámú tanulmány támasztja alá. 

  1. Aceszulfám-K

Hőstabil és nincs mellékízve, a napi beviteli maximum 15 mg/testtömegkilogramm. Szintetikus termék, és aszpartám származék. 

  1. Szukralóz

A szukralózt nemrég engedélyezték, szintetikus termék. Jól oldódik vízben, kémia szerkezete a kristálycukoréhoz hasonlít. Hőstabil és 600-szor édesebb a répacukornál. 

getimg.png

A természetes édesítőket alapvetően az alapján különböztetjük meg, hogy van-e kalóriatartalmuk, vagy nincsen, illetve az alapján, hogy mennyire erős a hatásuk a hagyományos cukorhoz képest.

  1. Sztevia

Eredeti neve Stevia Rebaudiana Bertioni, vagy simán jázminpakóca. Közép- és Dél-Amerikában őshonos. Levele 30-szor olyan édes, mint a répacukor, míg hőstabil kivonata 250-300-szor. Számos ásványi anyag és vitamin is található benne, prebiotikum forrás. Amerikában és Ázsiában már évtizedek óta használják, az EU-ban csak 2011-ben engedélyezték a forgalmazását. Hátránya, hogy mellékízzel rendelkezik. 

  1. Eritrit

Az eritrit 100%-ban természetes édesítőszer, szénhidrát tartalma és glikémiás indexe is 0. Ezáltal nem növeli a vércukorszintet és nem hizlal. Mellékíze nincs, de kevésbé édes, mint a répacukor, így nagyobb mennyiséget szükséges használnunk belőle. Nagy része a véráramba szívódik fel, és a vizelettel távozik változatlan formában. Sok más édesítővel ellentétben csak nagyon kevés jut el belőle a vastagbélig, így nem okoz hasmenést nagy mennyiségben sem. Előnye, hogy megakadályozza a fogszuvasodást, hiszen egy filmréteget alakít ki a fogainkon. Egyes tanulmányok szerint az eritrit intenzív antioxidánsként viselkedik, segít megvédeni az érfalak rugalmasságát, csökkenti a szív- és érrendszeri és a rákos megbetegedések kialakulásának veszélyét is. Hevítés során bebarnul, de nem karamellizálódik. Emberi és állati kísérletek sem mutattak ki káros mellékhatásokat. 

  1. Fruktóz

A fruktóz, vagy gyümölcscukor nagyjából fele olyan édes, mint a répacukor, edzés utáni gyorstöltésre alkalmas. Hátránya viszont, hogy növeli az étvágyat és a koleszterinszintet is, nagy mennyiségben hizlal, és a fogakat is károsíthatja. 

  1. Szorbit

Kukorica, búza vagy burgonyakeményító erjesztésével készül. Színtelen, szagtalan, és szintén a répacukor felével egyezik meg az édesítőereje. Viszonylag lassan szívódik fel, és ha a napi maximális adagnál - 30 grammnál - többet fogyasztunk, puffadást és hasmenést okozhat. Irritálja a beleket. Kisgyerekek számára tilos a fogyasztása!

 

  1. Nyírfacukor

Más néven xilit. A nyírfa kérgéből, kukoricacsőből, szalmából vagy mandulahéjból nyert nyírfacukorból hidrogénezés során állítják elő a xilitet. Ugyanolyan édes, mint a cukor, de szénhidrát tartalma 75%-kal kevesebb. Glikémiás indexe körülbelül 10. Nagy mennyiségű fogyasztása a szorbithoz hasonlóan hasmenést, puffadást válthat ki. A nyírfacukor erősíti a fogakat, hiszen segíti az ásványi anyagok beépülését a fogzománcba, ezen kívül jót tesz a száj- és a bélflórának. 

  1. Mannit

A mannitot a virágos kőrisből nyerik, annak kérgéből. Jelentős az élelmiszeripari és gyógyszerészeti felhasználása is. Élelmiszerekben főként mint édesítőszer szerepel, de csomósodást gátló anyagként is alkalmazzák. Édesítő hatása viszonylag alacsony. Nagy mennyiségben fogyasztva puffadást, hasmenést okoz. 

  1. Maltit

Kukoricakeményítő alapú természetes édesítőszer, nagyjából olyan édes, mint a cukor. A cukoralkoholok közé tartozik. Kíméli a fogakat, viszont hasmenést, fejfájást és puffadást okoz. Lassan szívódik fel, 20-30 körüli a glikémiás indexe. 

  1. Tagatóz

A tagatózt tejcukorból állítják elő, alacsony energiatartalmú és nem rontja a fogakat. Glikémiás indexe alacsony. Segíti a jótékony baktériumok fennmaradását. 

  1. Taumatin

Ez tulajdonképpen egy természetes anyag, amelyet a Nyugat-Afrikában honos katemfe cserje gyümölcséből vonnak ki. 3000-szer édesebb a répacukornál, erősíti az ízérzékelést, és ízmódosító hatása is van, képes felerősíteni más édesítők hatását. Kalóriamentes, és igen drága. Jelenleg nincs ismert mellékhatása. A részben finomított édesítők közé tartozik.

  1. 10. Méz

Ha nyers formájában fogyasztjuk, rengeteg benne a tápanyag és az antioxidáns, nagyszerű prebiotikum forrás. Ugyanakkor túl nagy mennyiségben hizlal, a fogak romlását okozhatja, csecsemők számára pedig kifejezetten káros lehet.

 

  1. Lukuma

Rostokat és tápanyagokat tartalmazó természetes édesítő, béta-karotinban és niacinban gazdag. Alacsony glikémiás értékű, és gyulladáscsökkentő hatással is bír. Jelentős energiatartalmú, így nagy mennyiségben hizlal. Érdekesség még róla, hogy a depresszió egyik ellenszereként is ismert.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr314762340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.