Milyen sütiket várunk a háziversenyre?

2014. július 14. - kiskatka

Milyen süteményeket várunk a „Magyarország Cukormentes Tortája” háziversenyre? Milyen szempontokat figyel a zsűri, mitől jó egy sütemény, mitől nem? Része lehet egyáltalán az egészséges étrendnek egy sütemény? Szűcs Zsuzsanna dietetikust, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének tagját kérdeztem.

tortak.jpg

A tavalyi döntősök

Milyen süteményeket várunk a „Magyarország Cukormentes Tortája” háziversenyre?

A legfontosabb, hogy ízletes és finom, küllemre gusztusos süteményeket keresünk. Ezen túlmenően olyan édességeket, melyek beilleszthetők az egészségtudatos étrendbe, valamint akár cukorbetegek is elfogyaszthatják. Várjuk az innovatív megoldásokat, új ízeket, a bátor próbálkozásokat!

Része lehet egyáltalán az egészséges táplálkozásnak egy sütemény?

Igen, természetesen része lehet, csak nem mindegy, mikor és mennyit fogyasztunk belőle. Az egészséges táplálkozás szabályai szerint édességet heti kettő, de legfeljebb három alkalommal célszerű fogyasztani. Ez a gyerekekre is igaz. Ugyanakkor nem csak a gyakoriság, de az időzítés és a mennyiség is fontos. Az édesség ne helyettesítsen főétkezést, pl. ne ebéd helyett adjuk, hanem az után desszertnek. Az elfogadható mennyiség vonatkozásában lényeges a mértékletesség is. Például 1 szelet sütemény vagy 1 sor (kb. 3 dkg) csoki, illetve 2 gombóc fagyi felel meg egy adagnak.

Milyen az egészséges étrendbe beilleszthető, cukorbetegek által is fogyasztható sütemény?

A sütemény vércukoremelő hatása legyen kedvező, ennek alapja az alapanyagok megválasztása és azok megfelelő kombinációja. Az ajánlott alapanyagok listáján szereplő anyagokat érdemes használni, hogy elérjük ezt a célt.

Továbbá fontos szempont, hogy a sütemény szénhidrát- és energiatartalma megfeleljen egy kisétkezésnek, vagy alkalmas legyen arra hogy egy főétkezés részeként, desszertként elfogyasztható legyen. Sütemények esetén az 1 szeletre számolt ideális szénhidráttartalom 15-20g, energiatartalma kb. 200 kcal.

Ezek a számok irányszámok. Az optimális egyensúlyt kell megtalálni a szénhidrát- és energiatartalom, valamint az ízélmény között. Ezért a zsűrizés is több lépésben történik: az első körben a beérkezett recepteket dietetikai szempontból értékeljük, kiszámoljuk szénhidrát- és energiatartalmukat. Majd a második körben az így kiválogatott süteményeket megkóstolja és pontozza a többtagú zsűri, így biztosítva, hogy a nyertes sütemény ne csak megfelelő energia és tápanyagtartalommal rendelkezzen, de finom is legyen.

Clipboard01_19.jpg

Szűcs Zsuzsanna, dietetikus

Hogyan kell kiszámolni a szénhidrát- és energiatartalmat?

Az alapanyagok szénhidrát- és energiatartalma minden esetben szerepel a termék csomagolásán, de sok információt találhatunk a különböző tápanyagtáblázatokban, nyomtatott formában vagy akár online.

Mit nem ajánlott használni a sütemény elkészítésekor?

Ne használjunk a süteményhez cukrot (ide tartozik a kristálycukor, nádcukor, répacukor, barnacukor, fügecukor, stb.), mézet, szirupokat (pl. gyümölcsszirupok, juharszirup, stb.), hozzáadott cukorral készült termékeket (pl. cukrozott lekvárok, szörpök, gyümölcslevek, stb.), cukrozott kakaót. Nem ajánlott továbbá az aszalt és kandírozott gyümölcsök használata sem. Továbbá a finomított lisztet javasoljuk az ajánlott alapanyagok listáján szereplő alapanyagokkal részben vagy egészben helyettesíteni.

Milyen alapanyagokat lehet használni?

Az ajánlott alapanyagok listájában szereplő alapanyagokat érdemes választani. 

Miért jó választás a “Magyarország Cukormentes Tortája” verseny és háziverseny nyertes süteményei mindenki számára?

A verseny során kiválasztott süteményeknek kedvező a vércukoremelő hatása, amely nem cukorbetegeknél is érvényesül. A teljes kiőrlésű alapanyagok pedig nagyon előnyösek magasabb vitamin-, ásványianyag és rosttartalmuk miatt, továbbá magasabb a telítőértékük, vagyis laktatóbbak mint a hagyományos sütemények, ami segítheti a testsúlykontrollt. A teljes kiőrlésű alapanyagok tápanyagtartalma összességében jobb, a magasabb rosttartalom jót tesz a bélműködésnek, a koleszterinszintnek is, így mindenki számára ideális választás.

Miért ajánlhatók ezek a sütemények a cukorbetegeknek?

A versenyek során olyan süteményeket keresünk, melyek kedvező vércukoremelő hatásuk, valamint szénhidrát- és energiatartalmuk miatt beilleszthetőek a cukorbeteg étrendbe. És nem csak beilleszthetőek, de még finomak is, izgalmasak!

A “Magyarország Cukormentes Tortája” verseny nem titkolt célja a gondolatformálás. Véleményed szerint mire van szükség leginkább itthon manapság és mit adhat ehhez a verseny?

Felmérések eredményei szerint a magyar emberek nagyon ragaszkodnak a tradícionális magyar konyhához - ami bizonyos mértékig rendben is van, hiszen ez identitásunk része. De érdemes lenne nyitottabbnak lenni, bátorságra és kísérletező kedvre lenne szükség, arra hogy merjünk újdonságokat is kipróbálni, megismerkedjünk a korszerű alapanyagokkal és megtapasztaljuk, hogy ami új, vagy annak tűnik, az is lehet finom.

Ma Magyarországon csupán a lakosság kb. 10-20%-a táplálkozik valóban egészségtudatosan. Ők azok, akik megnézik a polcról levett élelmiszer összetételét, ez alapján választanak és tudatosan állítják össze a napi menüt. Nagyon jó lenne ha az egészségtudatosság minél szélesebb körben megjelenne, ebben segíthet reményeim szerint ez a verseny, a cukrászdákban és otthon a konyhákban egyaránt.

Jelentkezés és információ a versenyről ITT.
Kérdésed van? Írj nekünk! haziverseny@egycseppfigyelem.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr946507627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.