Annyira szeretnék...

2012. március 25. - kiskatka

...magyar sportoló cukorbetegekről írni! Te sportolsz? Ismersz olyat, aki sportol? Nem feltétlen versenysportra gondolok! Kíváncsi lennék, mit sportol és hogyan, vannak-e tippek, trükkök, hogyan tudja a vércukrát beállítani, stb. Írjatok nekünk! Addig is, amíg elárasztotok minket levelekkel, bemutatom Gary Forbes kosárlabdázót!

v65n03_p40b.jpg

Gary Forbes

Gary profi NBA játékos, 201 cm magas, csupa izom és energia (és tetkó a jelek szerint). Nem mellesleg pedig 19 éves kora óta 1-es típusú cukorbeteg (1TD). Eleinte titkolta a diagnózist, mert nem akarta, hogy gyengének vagy betegnek gondolják - habár ő maga sosem érezte megoldhatatlan problémának a diabéteszt. Megtanulta elfogadni és kezelni a cukorbetegségét, amiben nagy segítségre volt a családtagok sosem-adom-fel hozzáállása. Profiként akart játszani és akar most is, céljai vannak és elképzelései, amiben a cukorbetegség nem akadályozhatja. Jelmondata: "Ha az úton nem ütközöl akadályba, talán az az út nem is vezet sehova" (Fran A. Clark).

Külső szemlélőként Gary Forbes egy az NBA játékosok közül,  teli energiával. Amit viszont a világ nem lát: szénhidrátszámolás, inzulinadás az öltözőben, sűrű vércukormérések a pályára lépés előtt, a szünetekben és a meccs után. A kosár mellett a vércukor-menedzselésben is profivá lett, hiszen a meccsen színre kell lépnie és a maximumot kell nyújtania minden egyes másodpercben, nincs kihagyás vagy dekoncentráció ingadozó cukrok miatt. Nagyon kíváncsi lettem volna, hogyan tudja a meccsek hektikus terhelését megoldani (kispad, majd hirtelen nagyon intenzív játék), de sajnos erről nem sokat árult el. Mindig van kéznél gyors szénhidrát a kispadon és az edzőnél is, bár bevallása szerint nagyon ritkán van rá szüksége. Fő üzenete 1-es típusú cukorbetegeknek, hogy igenis mindent lehet, akár profin kosarazni is. Személyes példamutatása mellett pedig kosártábort szervez gyerekeknek és részt vesz kampányokban is, hogy minél szélesebb körben felhívja a figyelmet a 2-es típusú cukorbetegség megelőzési lehetőségeire.

A bejegyzés trackback címe:

https://cukkerberg.blog.hu/api/trackback/id/tr224317915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nickbeat78 2012.03.25. 16:50:28

hi!
én 2007 óta vagyok 1. típus tulajdonosa, korábban is jártam konditerembe, azóta is járok és jól megy, nincs ezzel semmi gond, ismerni kell az embernek saját szervezetének reakcióit, illetve reakció idejét, hogy mikor mire hogy mozog a vércukor szint és tökéletesen ki lehet ezt aknázni. étrend kiegészítők is mehetnek, fehérje, kreatin, vitaminok... aki tömegnövelést akar, az is mehet, de mivel azok jellemzően szénhidrát alapúak, ott be kell számolni. szóval nincs ezzel gond. én edzés előtt mérek, aztán utána, egy edzés ~1.5 óra. 5 év alatt egyszer sem volt hypom, HbA1C 5-6 között. Sőt tovább megyek, mindenkinek úgy kéne ennie mint a diabéteszeseknek. Csirke, barna rízs... köztudott a barna rízsben sok a rost, relatíve alacsony a glikémiás indexe.. szóval sportolni kell és mint ez is, sok minden fejben dől el!!!

egy jó cikk:
www.fitway.hu/index.php?module=a_tap_all&tid=26

kiskatka 2012.03.25. 22:06:33

@nickbeat78: hú, ha egyszer sem volt hipód, akkor tudsz valamit....! Az én tapasztalatom az, hogy azért tud a mozgás trükkös lenni, mármint a cukorbeállítás a mozgás során-előtt-után. Megértem, ha valakit néhány kezdeti sikertelenség és cukorkilengés elbátortalanít. De Téged erősítelek, odafigyeléssel és türelemmel lehet kordában tartani a cukrokat és csúcsszuper jó érzés normo értékekkel mozogni! Ilyenkor minden porcikám felujjong. Köszi a linket!

dayaxx 2012.04.04. 10:19:30

@nickbeat78: az első 4-5 évben nekem sem volt semmi bajom, viszont utána már ténylegesen megszűnt az inzulin termelés (avagy kritikus szint alá csökkent), és már nem tudta csillapítani a kilengéseket és jöttek a hullámzó, front, stressz, és hormonháztartás (és minden) függő cukrok, "gyönyörű" somogyi effektusokkal.
Remélem te nem jársz így, és mindig szépek maradnak az értékeid.